Recension: The Woman

The Woman

Poänglös smörja

Tillsammans med sina tre barn, hustru och familjehundar ser Chris ut att leva drömlivet och bilden av perfektion fulländas ytterligare då han jobbar på en advokatbyrå. Efter att ha upptäckt en vildsint kvinna ute i skogen fångar han och låser in henne i källaren för att ”tämja” henne och få henne att bli civiliserad. Det hela eskalerar när hans familj blir inblandade och under skräck och hot går med på att ta hand om kvinnan, något som hon själv absolut inte är sugen på.

The Woman skapade rubriker när den visades på festivaler runtom i världen och det mest kända är kanske klippet på mannen som halvvägs in i filmen lämnar biosalongen och vrålar om vad det är för sjuka människor som kommer på något sådant. Jag håller med, det finns inte något vettigt eller nödvändigt att se här och det förbättras inte av att man försökt slänga in lite samhällskritik och pika mot kvinnornas utsatthet i en mansdominerad värld.

Våld, förnedring, våldtäkt och incest är bara några av filmens undertoner som samtidigt försöker vifta ett varnande finger och visa kvinnors uppoffring och männens idiotiska beslut. Hade man verkligen velat fokusera på problemet – kvinnors utsatthet – hade man kunnat visa det på ett helt annat sätt istället för att linda in denna poänglösa smörja med samhällskritik som knappt berör. The Woman får en etta och förtjänar inte att ses av varken någon man eller kvinna, för den delen.

1/5

Filmens specialitet: vildsint kvinna - 2

Recension: The Best Exotic Marigold Hotel

The Best Exotic Marigold Hotel

Brittiska pensionärer på vift

En grupp pensionärer (spelade av Englands främsta skådespelarelit) reser till Indien för att bo i en till synes nyrenoverat hotell som visar sig vara motsatsen – men det dröjer inte länge innan de börjar ägna sig åt andra aktiviteter än att klaga. Indiens väder, maträtter och sätt att leva öppnar upp ögonen för våra gäster samtidigt som hotellets ägare, den unga Sonny, börjar avslöja sina framtidsplaner för den fallfärdiga byggnaden. Känslorna sprudlar, fördomarna krossas och pensionärerna hittar nya sätt att njuta av livet.

Detta är en må-bra-film med strålande skådespeleri; Bill Nighy, Maggie Smith, Judi Dench, Dev Patel och Tom Wilkinson är bara några av de stora namn som syns under filmens gång. Medan skådespeleriet inte lämnar något att klaga på är filmens manus inte det mest originella och välskrivna, utan många lysande ögonblick går till spillo när man undviker risker och istället bjuder på publikfrierier. Det fungerar i viss mån men till slut blir det ganska klyschigt och halvdant.

Filmens miljöer är fantastiska, även om man inte utnyttjat Indien till fullo och musiken är sådär lagom ”exotisk”, med risk för att låta klyschig. Det bjuds på mycket värme, skratt och fina repliker om livet, kärleken och döden, vad som är viktigt och vilka fördomar som bara är strunt. Filmens största stjärna är dock Maggie Smith som trots sin lilla roll gör mest intryck och bjuder på flest skratt. Hotel Marigold, som är filmens kortare titel, får en stadig trea.

3/5

Filmens specialitet: pensionärer i Indien - 4

Recension: The Bourne Identity

The Bourne Identity

En fyllig actionfilm

Jason Bourne (Matt Damon) hittas ute till havs, medvetslös och skottskadad. Efter att ha räddats av en fiskebåt och fått tillbaks medvetandet inser han snabbt att han drabbats av minnesförlust och inte vet något om sin historia. Väl på land börjar han gräva efter information om vem han är, men det visar sig bli svårare då poliser och företag är ute efter honom. Det blir en kamp mot klockan och sin omgivning när han försöker ta reda på sanningen – något som till varje pris hålls undan honom.

Detta är den typ actionfilm som har allt; coola slagsmålsscener, rasande biljakter och spännande skjutsekvenser med snygg klippning och en huvudkaraktär som man verkligen stöttar. Släng in en kärlekshistoria, en läskig skytt och några färgstarka skurkar så har vi en fyllig actionfilm som tillfredställer tittaren på de flesta plan. Filmens starka sida är att man inte underskattar publiken utan kör på en story som kräver lite tankeverksamhet och undviker de flesta klichéer.

Damon är grym i huvudrollen, dels för att hans mjuka utseende inte förbereder för de hårda handlingar som han begår men även för att han bär upp karaktären med en trovärdighet som få andra skådespelare skulle ha lyckats med. Filmens tredje akt tappar lite i form av spänning och saknar den klimax som jag väntade på, men som helhet är detta en solid actionfilm som bäddar för ännu bättre uppföljare. Det blir en stark trea till The Bourne Identity.

3/5

Filmens specialitet: Vem är Bourne? - 4

Recension: The Woman In Black

The Woman In Black

Småläskig och snygg

Arthus Kipps (Daniel Radcliffe) är en ung man som förlorat sin fru och ensam fått uppfostra sin son. Han tackar ja till ett jobb som drar honom långt ut till en avlägsen by där han ska sälja ett hus som en rik kvinna lämnat efter sig. Arthur upptäcker snart att huset, bortsett från att vara fylld med läskiga föremål, även spökar. Han tycks se getalten av en svartklädd kvinna som dyker upp lite överallt, men vem är hon och vad vill hon?

Radcliffes första film efter Harry Potter-serien är en skräckis med en klassisk spökhistoria i centrum och det fungerar bättre än väntat. Med snygga kulisser, kuslig rekvisita och några väl fungerande skrämseleffekter berättar filmen en ganska basic spökhistoria på ett bra sätt. Radcliffe är inte branschens bästa skådespelare men gör ett hyggligt jobb och platsar in riktigt bra med sin nya look och kläder.

Även fotot är skickligt genomfört och använder sig väl av de olika miljöerna samtidigt som det är lite synd att man inte försökt göra något lite mer skrämmande när man ändå haft möjligheten. Ibland kändes det som om det gick alldeles för lång tid mellan de spännande bitarna och trots intressanta sidokaraktärer blir det ett svagare helhetsintryck man får av filmen. The Woman In Black får en stadig trea och även tummen upp för den fina och vågade avslutningen.

3/5

Filmens specialitet: kvinnospöke - 3

Recension: Killer Elite

Killer Elite

Det skjuts, slåss och springs…

Danny (Jason Statham) är en av världens allra skickligaste agenter som tvingas att ge sig ut på fältet då hans mentor sen många år tillbaka, Hunter (Robert De Niro) tas som gisslan. För att kunna rädda Hunters liv måste han ta kål på tre före detta lönnmördare som befinner sig på olika platser runtom i världen, samtidigt som en agent vid namn Spike (Clive Owen) får i uppdrag ett leta upp Danny och eliminera honom. Jakten kan börja…

Jason Statham är en av mina absoluta favoriter när det kommer lite lättsinniga actionfilmer utan vidare djup eller mening men hög underhållningsvärde. Man serveras oftast vad man förväntar sig och han har rätt utseende och attityd för sina roller. Killer Elite är inget undantag, han springer, skjuter, ramlar, skadar sig och slåss ruskigt mycket – men filmen lyfter aldrig som helhet. De Niro fungerar mest som utfyllnad och Owen är ganska trist i sin roll som envis agent.

Många platser besöks, många karaktärer introduceras och oftast händer mer än vad man orkar hålla koll på. Statham gör sitt jobb men lyckas varken imponera eller överraska vilket han annars lyckas med, och storyn blir ibland för smart för sitt bästa. Det är snyggt filmat även om klippningen ibland går till överdrift, men det räcker inte till mer än en tvåa som Killer Elite får. Se hellre Transporter.

2/5

Filmens specialitet: lönnmördare - 2

Recension: Timber Falls

Timber Falls

Mer störd än skrämmande

Mike och Sheryl drar ut i vildmarken för att spendera lite tid med varandra och komma bort från allt annat. De njuter av att tälta, bada i sjön och sitta uppe vid brasan på kvällarna. Något de inte är medvetna om är gestalten som har dem under uppsikt och planerar deras kommande dagar. De ska nämligen tas till fånga och avla en äldre man och kvinnas barn eftersom kvinnan själv inte kan bli gravid och på köpet ska de även renas från sina synder.

Många filmer med likadant upplägg har gjorts och även om motiven oftast skiljer sig åt är det samma mall som filmerna följer. Timber Falls hamnar i den kategorin och trots duktiga skådespelare, ovanligt smarta karaktärer och bättre dialog än genomsnittet skräms den inte ordentligt. Det är mer ”wtf”-ögonblick som framförallt är störda och många gånger känns det hela komiskt istället för läskigt.

De skumma sidokaraktärerna är där, skogsjakterna är där, skriket och det oskiljaktiga kärleksparet finns med, det är gott om blod och den miffade, utnyttjade karaktären som styrs av sina herrar springer runt med vapen i högsta hugg. Det är ingen dålig film, men för den insatte finns inget fräscht och spännande att avnjuta här. Det blir en tvåa till Timber Falls.

2/5

Filmens specialitet: vem ska föda åt vem? - 2

John Carter
ruinerar Disney

Äventyrsfilmen som kostade $350 miljoner att producera och marknadsföra har floppat och några veckor efter premiären har den endast lyckats spela in $184 miljoner – vilket innebär att stora summor pengar saknar får att täcka alla dess utgifter. Disney ser nu till att ta igen dessa pengar genom att marknadsföra Brave och The Avengers extra mycket – vilket bör ge mer klirr i kassa än Carter.

Prometheus 2?

Prometheus, som är en prequel till Alien-filmerna kommer förklara storyn innan Alien. Regissören Ridley Scott har även avslöjat att en del frågor lämnas obesvarade och att det finns möjlighet för en del två. Han går så långt så han påstår att det från börjar var meningen att det skulle bli två filmer som berättade om Alien-ursprunget. Dock så måste filmen minst spela in $200 miljoner för att en del 2 ska bli möjlig, om det blir av får vi se den 1 juni när filmen har premiär.

Sverige kan bli utan

Sverige kan bli utan Jurassic Park i 3D. Nu har man börjat konvertera filmen för att återigen visa den omtyckta äventyrsfilmen på biograferna världen över, och premiärdatumet är satt för den 19 juli 2013. Ännu är det inte bekräftat att filmen visas i 3D på biograferna i Sverige, men det kan komma att ändras framöver. Vi får hoppas!

Baksmällan 3 är bekräftad

Tredje delen med de fyllekåta grabbarna dyker upp på bio den 24 maj 2013. Inspelningen börjar nu i september och det är samma regissör som till de tidigare filmerna, Todd Phillips som regisserar. Även skådespelargänget återvänder för en tredje gång som enligt Phillips blir det sista kapitlet som kommer överraska många fans. Svårt att tro efter den usla tvåan.

Tusenfotingen krånglar

Efter en ganska offentlig uppgörelse mellan The Human Centipede-regissören Tom Six och första filmens huvudrollsinnehavare, Dieter Laser, ryktas det om att Udo Kier kommer ersätta honom i film nummer tre; The Human Centipede: Final Sequence. Om detta nu är sant får tiden avgöra, men det är trist att sådant händer.

Ännu en uppföljare

The Woman In Black har knappt hunnit komma ut på DVD men man har redan börjat fila på en uppföljare som utspelar sig 40 år efter första filmen och handlar om ett par som flyttar till det hemsökta huset. Regissören blir första filmens redigerare, Joe Crocker och har döpts till The Woman In Black: Angels of Death. Flopp? Ja tack!

Ingen regissör

Uppföljaren till The Hunger Games, Catching Fire, har för tillfället ingen regissör. Gary Ross som regisserade den första delen har sagt att han vill jobba vidare med eget material och är rädd för att upprepa sig, så frågan är vem som är lämpligast som regissör?

Mumien börjar om

Mumien-filmerna med Brendan Fraser har dragit in tillräckligt mycket pengar för att väckas till liv igen – nu har Universal bestämt sig för att börja om och göra en reboot av hela serien. Jon Spaihts som skrivit manuset till The Darkest Hour och Prometheus kommer skriva manuset till filmen och har sagt att han kommer ta serien till nya, storslagna nivåer. Intressant att se!

Chloë Moretz blir nästa Carrie

En remake av klassiskern Carrie är under utveckling och ingen mindre än Chloë Moretz har fått huvudrollen i den kommande nyversionen som regisserar av Kim Peirce. Den 15-åriga skådespelerskan har tidigare setts i bland annat Kick-Ass och Let Me In och är enligt henne själv överlycklig av beskedet. Filmen baseras på Stephen Kings roman som kom ut år 1974 och handlar om Carrie som hämnas på sina mobbare genom speciella krafter.

Recension: Safe House

Safe House

Ett säkert kort

Matt (Ryan Reynolds) jobbar i ett så kallat ”safe house” som tar emot kriminella och viktiga profiler temporärt innan de flyttas till ett riktigt fängelse. Efter en lång och händelsefattig period får han reda på att Tobin Frost (Denzel Washington), en mycket eftertraktad man, ska just besöka anläggningen han jobbar på för att senare flyttas iväg. Under hans vistelse blir byggnaden attackerad av ett gäng tungt beväpnade män och när endast Matt och Tobin är kvar blir han tvungen att se till att hålla Tobin i schack tills förstärkningen dyker upp, något som är lättare sagt än gjort.

Daniel Espinosa som tidigare regisserat Snabba Cash satsar på säkra kort och med skådespelare som Reynolds, Washington, Vera Farmiga och Brendan Gleeson är det ytterst lite som kan gå fel. Det är medryckande och fartfyllt nästan hela tiden samtidigt som både Reynolds och Washington får utrymme att visa vad de går för. Intressanta sidokaraktärer, klipskt manus och passande kameraarbete i form av handburen kamera och intensiv klippning levererar en spännande filmupplevelse.

Även om det som helhet och just i stunden känns bra lyckas man inte skaka bort känslan av att man sett liknande filmer förut, varken storyn eller actionscenerna gör sig märkvärdiga och filmens sluttwist är inget nytt. Men med tanke på filmens ekonomiska framgång och faktum att Espinosa är en duktig regissör är det givet att detta inte är det sista i får se av honom. Safe House får en stadig trea.

3/5

Filmens specialitet: klarar Matt av Tobin? - 3