Recension: In The Land Of Blood And Honey

In The Land Of Blood And Honey

Amatörmässigt men vågat

Ajla och Danijel träffas ute på en nattklubb och det är kärlek vid första ögonkastet; men när verkligheten gör sig påmind i form av kriget mellan Serbien och Bosnien slits de isär och träffas på nytt åtskilliga månader senare, under annorlunda omständigheter där Danijel är soldat för serberna och Ajla en bosnisk fånge som funktionerar som hora för de serbiska soldaterna. De startar en riskabel affär, varje part för egen vinning.

Angelina Jolie har skrivit manus och regisserat; det är hennes debutfilm som regissör och visst kan man tro att hon, om någon, efter så många år i branschen, borde ha större koll. Något som börjar som en småspännande och rå film urartar totalt och förvandlas till en seg, poänglös romans mellan två karaktärer som publiken aldrig får lära känna ordentligt. Det är mycket hemskheter som pågår omkring dem och Jolie är inte rädd för att skildra det brutala, men det berör knappt när karaktärsfördjupning saknas. Manuset är snudd på uselt, innehållsfattigt och riktigt blekt, det sägs aldrig något minnevärt och det hela känns som vattentramp.

Många sidoelement känns amatörmässiga och skådespelarna är, trots bleka karaktärer, duktiga och lyckas förmedla anledningen till varför de agerar som de gör. Däremot ska Jolie ha cred för att hon vågat använda sådant material för att upplysa omvärlden om ett krig som sällan filmatiserats, även om hennes verk inte ens kommer i närheten av att vara tillfredställande. Som debutfilm är detta helt okey, men Jolie får snabbt höja ribban om hon vill bli ett namn att minnas som regissör och manusförfattare.

2/5

Skådespeleri: - 3

Filmens specialitet: kriget mellan Serbien & Bosnien - 2

Update!

En månad sen sista recensionen förklaras såhär; flytt! Flyttade till Kalifornien för att plugga film och nu när jag väl skaffat boende, gjort mig hemmastadd och hunnit njuta av solen kan jag börja skriva igen. Förhoppningsvis kommer jag inom en snar framtid skriva mina recensioner på engelska.

Taggad till tusen inför premiären av Resident Evil: Retribution! Vem kan ogilla Milla Jovocih när hon sparkar zombie-röv? Annars önskar jag er en trevlig filmhöst. :)