Recension: The Hidden Face

The Hidden Face

Erotiskt raffel

Adriáns flickvän försvinner under mystiska omständigheter; han lämnas ensam, förtvivlad och utan någon aning om vart hon kan ha tagit vägen. Han fortsätter med sitt liv och ganska snabbt kommer en ny kvinna in i hans vardag, en kvinna som snart upptäcker vart hans flickvän är och gör allt i sin makt för att inte låta honom finna henne. Det blir en riskfylld katt och råtta lek med erotiska undertoner…

Jag älskar att hitta små utländska pärlor, filmer som inte producerats i Hollywood och som inte är för vem som helst. The Hidden Face är ett perfekt exempel på spansk filmkonst med duktiga skådespelare och en mycket spännande handling, där man lyckats göra så mycket av så lite. Det finns gott om nagelbitarspänning och twister i handlingen, kameraarbetet är läckert utfört och musiken effektiv.

Jag hade dock hoppats på ett lite bättre och mer tillfredställande avslut, men nu får man ett lite mer öppet Hollywood-inspirerat avslut som även det funkar. The Hidden Face får en stadig trea och rekommenderas varmt till de som vill se något annorlunda och icke amerikanskt.

3/5

Filmens specialitet: vad hände med flickvännen? - 4

Recension: Feed

Feed

C-film som äcklar

Michael Carter är en polis som kommer över en mycket sjuk hemsida som innehåller matporr, där män göder överviktiga kvinnor tills dem bokstavligen äter sig själva till döds. Han börjar spåra ner hemsidan och kommer i kontakt med en av männen som spelar in sig själv när han har så kallat matsex med kvinnorna, men det går snabbt upp för Michael att mat inte är det enda kvinnorna matas med…

Detta är en c-film eller lägre (om en sådan kategori existerar); det ser billigt och slarvigt ut, det mesta är amatörmässigt och många scener är fruktansvärt överdrivna. Med rätt budget och rätt regissör hade detta kunnat bli något otroligt kontroversiellt och uppskakande, men här blir det mest bara äckligt och skrattretande. Det är mycket explicit sex och stötande scener, även om spänning och storyn i sig är obefintligt.

Jag kan ibland tycka att det är givande att se sämre, billigare sorts filmer för att få perspektiv på hela filmskapandet och skilja vad som är dåligt från vad som är bra. Feed är ingen film jag rekommenderar, men vill du se en utmanande, dålig men äcklig film med ett tillfredställande slut är detta en film för dig. Det blir en svag tvåa till Feed.

2/5

Filmens specialitet: mat och överviktiga kvinnor - 3