Recension: Deliver us from Evil

Deliver us from Evil

Klichétyngd ondska

Polisen Sarchie (Eric Bana) jobbar i New York och bor tillsammans med sin fru och deras lilla dotter. Trots att han genom jobbet fått uppleva många otäcka händelser blir han ändå chockad när en kvinna kastar ner sin son i en lejonbur på ett zoo. Väl på plats visar det sig att kvinnan försvunnit in i zoot, strömmen har gått och folk har utrymt stället. Sarchie letar upp kvinnan med det visar sig snabbt att hon inte är vid medvetande – hon är snarare sagt besatt – och inom loppet av de kommande dagarna inser han att det är fler och fler människor i New York som börjat bete sig på detta sätt. Vad är anledningen..?

Det är alltid kul med nya vinklingar på urvattnade teman; demoner, exorcismer och präster har jag fått nog av för en livstid, men när man som grund har en polishistoria som tar en övernaturlig vändning är det mer än välkommet. Detta är en thriller/skräck som till största del bygger upp stämningen och använder sig flitigt av spänning men det bjuds även på en del riktigt välfungerande hoppa-till-scener som fick mig att hoppa högt i biofåtöljen (för att inte nämna ett par riktigt äckliga gore-scener). Det är kul att se Eric Bana i en roll utanför hans safe-zone, även om han ibland känns lite träig.

Däremot är manuset riktigt dåligt – manusmässigt bockar man nästan av varenda kliché som finns. När prästen (som här både röker och dricker) dyker upp i bild vet man direkt vad han kommer säga, hur filmen kommer sluta och vad klimaxet kommer bestå av. Det är trist att man inte jobbat lite mer på manuset då handlingen i sig känns som man mixat två olika genrer och har en fräsch känsla över sig. Jag hade förväntat mig lite mer av regissören bakom den effektiva Sinister, men Deliver us from Evil lyckas kamma hem en halvstadig trea.

3/5

Recension: Edge of Tomorrow

Edge of Tomorrow

Snyggt förpackad antiklimax

Kriget mot utomjordingarna är i full gång och en av de avgörande striderna närmar sig. Cage (Tom Cruise) är en officer som mot sin vilja blir utskickad till att just strida vid människornas sida – men något går fel och han hamnar i en upprepning av samma dag, om och om igen. Han börjar därför försöka hitta svagheter hos fienden och träna upp sig dag för dag, och tillsammans med stjärnkrigaren Rita (Emily Blunt) försöker han störta kärnan i utomjordingarnas system.

Trailern utlovar en bombastisk och actionfylld film med en smart handling; filmen är actionfylld så länge du gillar att se på samma actionsekvenser och samma scenario om och om igen. Eftersom Cage är fast under en och samma dag är det ytterst lite utrymme för nya händelser och större delen av filmen spenderas på att an just får se samma saker hända fast vid olika tillfällen. Actionsekvenserna blir då repetitiva och trots att det är välgjort och snyggt kan jag inte skaka av mig känslan av antiklimax.

Utomjordingarna är väldigt läckert gjorda även om de är aningen överarbetade, Cruise och Blunt fungerar som krigskompanjoner och storyn är intressant, smart och uppfräschande i jämförelse med all dussinaction som görs nuförtiden. Trots filmens starka sidor brister det just i actiondelarna och det känns aldrig maffigt – ”wow-känslan” uteblir. Det blir en stark trea till Edge of Tomorrow som tack vare skickligt ihopsatt handling inte känns som en film i mängden.

3/5