Recension: Shrek - Forever After

Shrek – Nu och för alltid

Roligt med fint budskap

Shrek är det typiska exemplaret på hur man totalt förstör en bra serie, men lyckas rädda den i sista sekund. Ettan som dök upp för några år sedan var en stor hit världen över, dels på grund av dess charmiga karaktärer och dels eftersom filmen drev vilt med karaktärer, repliker och scener från andra filmer. Tvåan var snäppet vassare, även om det hela kändes som en blek kopia av ettan. Trean däremot var en total katastrof, men trista skämt och en riktigt värdelös story. Så när det blev dags för en fyra var förväntningarna låga – speciellt med tanke på att fyran marknadsfördes med ”sista kapitlet” och ”3D”. Två knep att lura till sig så stor publik som möjligt.

Jag såg filmen i 3D med engelskt tal. Hade hellre sett den i vanligt format, men den visades endast i 3D om man ville ha engelskt tal. Efter att ha sett den i 3D kan jag säga att filmen varken använder sig av 3D effekter eller ens anpassar sig efter formatet, den hade varit minst like bra i det vanliga formatet.

Shrek har nu slått sig till ro, tillsammans med sin fru, sina tre barn, Donkey (Donkeys mutantbarn) och Mästerkatten i stövlar. De lever ett enkelt men lyckligt liv, tills Shrek känner att nix, den ena dagen är den andra lik, inget ändras och allt går som på rutin. Han får dock chansen att ändra på sitt liv genom att skriva på ett magiskt kontrakt, som ger han chansen att få vara ett riktigt träsktroll för en dag igen. Men det visar sig att Shrek blivit lurad, och han hamnar i en pararell värld där Fiona är en krigarbrud, Donkey inte känner igen han och där Mästerkatten blivit en fet version av sig själv. För att kunna hitta tillbaka till sin egen värld – och även till sig själv – måste Shrek få en kyss av sin sanna kärlek (självklart) och det blir ju inte alls lika lätt som man trott.

Detta är en film som slår trean med hästlängder, och har många likheter med de två första filmerna. Hade jag fått bestämma, hade jag helt raderat bort trean så hade Shrek-serien fått bli en trilogi. Det bjuds på en hel del skratt och klockrena skämt, klassiska scener och typiskt Shrek-äventyr. Men samtidigt får man också känslan av att denna filmserie nu sagt sitt, det finns inga nya karaktärer att introducera och det är ”färdigmjölkat”, så att säga. Musiken är lika bra som tidigare och animationen är snygg, även om klippningen på några ställen kändes väldigt hastigt. Dock så blev jag ganska överraskad av antal transor, homosexuella och fjolliga karaktärer som fyller filmen. Det framgår inte jättetydligt, men har man öga för sånt ser man det lätt.

Det blir en stadig trea till Shrek – nu för alltid, och jag hoppas innerligt att vi nu för all framtid slipper fler kapitel, och att denna återblir sista kapitlet.

3/5

Filmens specialitet: Budskapet: du vet inte vad du har tills du förlorat det - 4

Titanic i 3D

Som jag tidigare skrev ska det komma en 3D-version av Titanic, och nu är det bekräftat att filmen har premiär i april 2012. Den håller just nu på att konverteras till 3D-formatet. Notera att alla filmer som tidigare konverterats till 3D inte har blivit bra, utan det är när man väl gör en 3D-film från början då filmen får bra 3D-djup.

Tredje Bond är inställd

Det blir ingen tredje Bondfilm för Daniel Craig. Produktionen är nu helt nerlagd på grund av ekonomiska problem, och det kan dröja flera år innan man börjar jobba med filmen igen. Tills vidare får alla Bondfans nöja sig med att titta på de gamla filmerna.

Avatar på bio igen

Den 27 augusti går Avatar upp på bio igen i USA, denna gång 8 minuter längre än förra versionen. Filmen kommer visas i många andra länder också, men det är inte bekräftat för Sverige än.

Saw 3D

Sista Saw-filmen, Saw VII, har fått en ny titel. Den nya titeln är ”Saw 3D”, men den har även en längre titel som heter ”Saw 3D The traps come alive”. Detta avslöjade en av producenterna under en intervju. Personligen tycker jag att Saw VII hade räckt gott och väl.

Recension: The Crazies

The Crazies

Lyckad remake med mycket spänning

The Crazies är en remake på en thriller från 1973, gjord av zombiemästaren George A. Romero. Handlingen kretsar runt ett litet samhälle utanför storstäderna, där folk lever i harmoni med naturen och de flesta är sysselsatta med jordbruk och liknande. Efter några mystiska händelser inser sheriffen att något inte står rätt till bland grannarna, och han börjar gräva i det som utvecklas till en stor mörkläggning där självaste regeringen ligger bakom. Under några timmar förvandlas allt till inget, och samhället faller bokstavligen ihop.

The Crazies är en blandning av många filmer, men den är bra nog för att tillföra något nytt och eget också. Trots att det är en remake håller filmen hög nivå på spänningsfronten, och chockar inte med massa våld och blod för sakens skull. Stämningen byggs stegvis upp och tack vare det snygga fotot blir filmen snäppet vassare än andra i samma kategori. Filmen bjuder på några riktigt obehagliga scener som verkligen kryper under skinnet på publiken. Efter att ha sett trailern kan man lätt tro att det är en zombiefilm i mängden, men den är snäppet bättre.

Dock så måste jag klaga på karaktärernas riktigt idiotiska beslut, ibland är dem hur smarta som helst och ibland motsatsen. Väldigt upp och ner på just den punkten, men annars är detta en film som levererar för den som söker spänning och skräck. Det blir en stark tre till the Crazies.

3/5

Filmens specialitet: Obehaglig spänning - 4

Recension: Robin Hood

Robin Hood

Grått om Robins bakgrund

Ridley Scott, som gjorde den underbara Gladiator tillsammans med Russell Crowe är tillbaka, nu med en film som handlar om Robin Hoods bakgrund. Efter en trailer som fick mig att smått tveka gick jag för att se filmen, och tyvärr överraskar den inte alls. Här får vi se hur Robin Longstride förvandlas till Robin Hood genom en del händelser. Detta är en stor film, med en budget på $200 miljoner, med namn som Russell Crowe, Cate Blanchett, Max von Sydow och William Hurt och en regissör vid namn Ridley Scott kan man vänta sig lysande saker, men här är exemplet på att även de bästa kan misslyckas.

Det största problemet med filmen är mellanpartiet. Den börjar bra och slutar bra, men däremellan pendlar den våldsamt mellan drama, action och romantisk komedi. Det blir en udda mix, speciellt med tanke på fotot som är snyggt, men konstant grått. Fotot, kameraarbetet och musiken är bra och jobbar hand i hand för att ge filmen stämning. Dock så vet jag inte om Ridley Scott lyckades pricka in rätt stämning för filmen. Russell Crowe gör en väldigt tråkig insats som Robin Hood, som om han gick på sömnmedel. Blanchett stjäl varenda scen hon är med i, och är en av filmens få höjdpunkter.

Det blir en stadig tvåa till Robin Hood, som ger oss en story som vi redan visste trots att vi inte hade sett det.

2/5

Filmens specialitet: Robin Hoods bakgrund - 2

Eclipse slår rekord

Eclipse slog rekord på sin första dag i USA. Filmen spelade in $68 miljoner dollar på sin första dag, vilket motsvarar hela filmens budget. Trots halvdana recensioner lyckades filmen spela in en enorm summa, men nu i slutet av helgen  har den inte nått samma summa som New Moon spelade in på sin premiärhelg.

Nya Spider-Man är här

Det blir Andrew Garfield som får ta över efter Tobey Maguire och spela Spider-Man. Det blir spännande att se hur han kommer se ut i rollen.

Ny vändning i nya Scream

Som jag skrev tidigare skulle Lauren Graham vara med i Scream 4, men enligt nya rapporter hoppar hon och Lake Bell av projektet. Nu är det istället Adam Brody, Erik Knudsen och Marley Shelton som är aktuella för filmen. Kul att se Adam brody dock.

En ny Hostel är på gång

Eftersom Hostel II inte spelade in så mycket som man hade förväntat sig, la man ner produktionen av en tredje del i serien. Nu är det dock aktuellt igen, och denna gång kommer det att handla om en svensexa i Las Vegas som urartar totalt. Eli Roth, som regisserade de tidigare två filmerna kommer nu producera och för regin står istället Scott Spiegel. Inspelningen börjar i augusti.

Paranormal Activity 2

En trailer har släppts till Paranormal Activity 2. Det visar inte mycket nytt material, men den verkar sämre än originalet, som enligt mig inte var mycket att ha. Filmen har premiär samma helg som sista Saw-filmen, som kommer i 3D. Vilken spelar in mest pengar?

Mer Potter

Det är mycket som händer inom Potters filmvärld nu. Efter den bombastiska trailern, som enligt många är den bästa trailern på länge, har även en teaser-poster släppts. Personligen gillar jag den skarpt, den avslöjar inte mycket och bryter trenden med just en karaktär på bilden, utan fokuserar på Hogwarts. Det är även kul att den påminner en hel del om första filmens poster.

Trailern till filmen är för både del 1 & 2, så jag antar att det snart kommer att släppas en trailer endast för del 1, där det fokuseras mer på storyn och endast scener från den delen. Postern är, som man ganska klart ser, både till del 1 och 2.