Recension: One Day

One Day

Ordinarie historia i spännande tappning

Emma (Anne Hathaway) och Dexter (Jim Sturgess) träffas kvällen den 15:e juli när de firar deras examenstagande. De spenderar natten med varandra och härifrån får vi följa deras liv tillsammans – eller var för sig – under 20 års tid på årsdagen av dagen de första gången träffades, den 15:e juli. För Emma förändras livet drastiskt medan Dexter blir framgångsrik…

Hathaway och Sturgess har finfin närvaro och stämningen mellan dem är övertygande i filmen som för övrigt har en rätt så vanlig och ”plain” handling om orubblig kärlek som vinner över allt. Själva upplägget gör att det blir fängslande att se karaktärerna år för år och man undrar vart de befinner sig, på samma gång skapas en känsla av att filmen rör sig framåt och att det faktiskt händer något.

Musiken är riktigt vacker och välkomponerad, miljöerna mysiga och det bjuds på några riktigt sorgliga scener som fick en och annan att snyta sig i biosalongen. Filmatiseringen av den omtyckta boken gick hem hos mig och trots några förutsägbara händelser blev jag gripen och medryckt av den fina historien. Det blir en stark trea till One Day.

3/5

Filmens specialitet: 15:e juli - 3

Recension: Paranormal Activity 3

Paranormal Activity 3

Konsten att återvinna

Precis som Paranormal Activity 2 går den tredje delen tillbaka i tiden, nu för att visa hur Katie och Kristis barndom såg ut. Tillsammans med deras mamma och hennes nya kille bor dem i ett stort hus där allt verkar bra till en början, men efter några konstiga inträffanden bestämmer mammans kille, Dennis, att installera kameror lite överallt i huset för att fånga det onaturliga på bild. Ni som sett del 1 och 2 vet hur detta kommer utvecklas.

Del två var precis som ettan bara att allt var större och mer, större hus, fler kameror, fler karaktärer och mer skrämseleffekter. Trots att de två första inte föll mig i smaken var de någorlunda välgjorda med några spännande scener, men det fungerar inte att köra på samma koncept en tredje gång. Det är helt enkelt tråkigt att se vad som händer och vid detta laget vet man när en dörr kommer smälla igen, eller när en lampa kommer slockna.

Här har man tagit sig friheten att börja med kusligheterna relativt tidigt i jämförelse med tvåan vilket leder till att barn och möbler börjar flyga runt redan halvväg in i filmen. Serien får även en ny riktning som blandar in häxor och skapar fler frågor än vad den någonsin svarar på, samtidigt som slutet fungerar som en gigantisk antiklimax där man inser att inga scener från trailern har lyckats komma med i den slutgiltiga produktionen och inga frågor har blivit besvarade.

Man har hittills lyckats återvinna upplägget från den första filmen utmärkt och inför en fjärde film vill jag ha något nytt än kameror som filmar olika rum nattetid, och helst några svar på alla frågor som denna sörja till film lämnade kvar efter sig. Det blir en etta till filmen som för övrigt bjuder på ett par schyssta hoppa-till-scener; men även här börjar man återvinna systemet genom att låta de olika karaktärerna skrämma varandra.

1/5

Filmens specialitet: demon - 2

Recension: The Texas Chainsaw Massacre

The Texas Chainsaw Massacre

Spännade, blodig och brutal

Fem vänner är på resa genom Texas när de plötsligt stöter på en förvirrad och ensam tjej. Vännerna bestämmer sig för att ta med henne i bilen och hjälpa henne, men det dröjer inte långe innan hon efter några mumlande ord drar fram en pistol och skjuter skallen av sig. Chockad, skärrade och skrämda letar de upp områdets sheriff för att lösa den situation de hamnat i; dock har sheriffen helt andra planer för dem…

Remaken från 2003 fungerar överraskande bra tack vare talangfulla skådespelare som lyckas övertyga och bära filmen; här ser vi bland annat Jessica Biel, Jonathan Tucker och Eric Balfour som vid detta lag blivit framgångsrika skådespelare. Regissören Marcus Nispel har under Michael Bays producerande hand regisserat en tät rulle som osar av skräck och obehag. Just det sistnämnda byggs upp länge innan filmens otrevligheter sätter igång på riktigt och fotot genom filmen är utsökt.

Leatherface är precis så äcklig som man vill att han ska vara och hans metoder att avliva sina offer är fruktansvärt brutala; trots att filmen riktar sig mot en bredare publik finns det några ruskigt skoningslösa scener som sätter spår för livet. Sen att filmen är baserad på verkliga händelser gör inte det hela bättre, utan detta är en mycket obehaglig filmupplevelse för de som vill utmana sig själva och bli skrämda.

3/5

Filmens specialitet: motorsåg - 3

Recension: Captain America: The First Avenger

Captain America: The First Avenger

Retro med svagt slut

Året är 1942. Steve Rogers (Chris Evans) vill gå med i armén för att kämpa för sitt land med nekas på grund av att fysiskt inte vara lämpad för krigsfältet. Han får ett erbjudande av Dr. Abraham Erskine (Stenley Tucci) om att medverka i ett hemligt experiment som han snabbt tackar ja till, vilket leder till att Steve förvandlas till Captain America och får strida emot den rubbade Johann Schmidt (Hugo Weaving) som jobbar under Hitlers befallning.

Superhjältetrenden verkar inte dö ut; bara i år har Thor, X-Men: First Class, Green Lantern och Captain America släppts och än är det inte slut. Skiljer sig denna från de andra? Minimalt. Filmens är inte dålig, men den bjuder absolut inte på något nytt och kittlar inte hjärnan på ett tillfredställande sätt heller. Evans som spinkig grabb som förvandlas till biffig hunk gör ett godkänt jobb, men det är främst skådespelarna runt honom som glänser.

Actionscenerna är påkostade och köttiga, skurken är otroligt typisk och publikfrierierna avlöser varandra. Känslan är överraskande nog ganska retro och fotot bidrar med att förstärka den känslan – vilket slutet totalt förstör. För att knyta ihop filmen med den kommande The Avengers har man gjort något som inte gick hem hos mig, men fansen kommer nog jubla inombords. Det blir en svag trea till Captain America.

3/5

Filmens specialitet: röd skurk - 4

Recension: Fright Night

Fright Night

Snyggt och spännande

Charley (Anton Yelchin) fruktar att hans nya granne Jerry (Colin Farrell) är vampyr. Han upptäcker att den senaste tidens försvinnanden sker runtomkring stället Jerry bor och när han undersöker saken närmare inser han att Jerrys uppträdande inte är så normalt som alla andra tycker. Med en snygg tjej och en småkåt mamma att tänka på blir han tvungen att bevisa sanningen och till sin hjälp får han Peter Vincent (David Tennant), en ökänd vampyrdödare.

Jag har inte sett originalet från 1985 men jag kan utan tvekan säga att detta är en av de bättre och mer sällsynta remakes som har släppts på senare tid. Farrell i valet som vampyr är suverän, han fyller ut sin roll riktigt fint och visar upp en kuslig men samtidigt charmig sida av sin karaktär. Yelchin och Tennant fungerar tillsamman trots att Tennant glänser över honom i varenda scen, samtidigt som Toni Collette i rollen som Charleys mamma är helball.

Här finns mycket spänning och en del av det påminner om Disturbia på gott och ont samtidigt som rullen är skickligt förpackad och snygg att se på. 3D:n tillför inte mycket, men när den väl tas till vara är det effektfullt och passande. Som helhet är detta en väldigt underhållande film som inte serverar så mycket ren skräck utan mer tonårsspänning, samtidigt som den mot slutet känns en kvart för lång. Det blir en stadig trea till Fright Night.

3/5

Filmens specialitet: vampyren Jerry - 3

Spansk skurk

Vem blir skurk i Bond 23? Jo, ingen mindre än den spanska Oscarvinnaren Javier Bardem! Inga detaljer har avslöjats med detta är ett steg åt rätt rikting.

Die Hard 5

Filmens nya titel blir ”A Good Day to Die Hard” och kommer kretsa runt McClane som åker till Ryssland för betala borgen för sin son som hamnar i trubbel, men väl framme märker han att något inte står rätt till. Det är fortfarande oklart vem som kommer spela hans son (det står mellan Paul Walker, Ben Foster, Milo Ventimiglia, Paul Dano och Aaron Paul), filmen regisseras dock av John Moore.

Onormalt rekord

Paranormal Activity 3 slog rekord i USA genom att spela in smått fantastiska $54 miljoner på sin premiärhelg, vilket är den största öppningshelgen för en skräckfilm – någonsin. Dess ynkliga budget på $5 miljoner är därmed intjänad och en del 4 är redan under utveckling.

Massakern fortsätter

The Texas Chainsaw Massacre fortsätter, nu i 3D. Här är den första affischen till filmen som dyker upp om drygt ett år.

Robotkriget är inte slut

Transformers 4 & 5 kommer att spelas in direkt efter varandra och trots att huvudrollsinnehavaren Shia LaBeuf inte kommer dyka verkar varken Michael Bay eller producenten Steven Spielberg oroliga. Efter att den tredje delen spelade in strax över $1 miljard är det svårt att undvika fler uppföljare, vilket Jason Statham troligen kommer spela huvudrollen i.

Update: Statham har bekräftat att han inte kommer dyka upp i någon av filmerna och Bay har lämnat över registolen, vem som tar över är oklart.

Pie fortsätter

American Pie: Reunion dyker snart på biograferna och man har lyckats få med alla skådespelare från den första filmen. Man släppte även nyligen en kort teaser som bjuder på det mest klassiska från American Pie; onani.

Recension: Drive

Drive

Gosling lyser

Drive kretsar runt en stuntman (Ryan Gosling) som på fritiden kör bilar åt kriminella och extraknäcker; annars jobbar han som mekaniker vid sidan om. Han lever ett stilla liv tills han möter granntjejen Irene (Carey Mulligan) som bor i lägenheten intill ihop med sin son. De utvecklar känslor för varandra som kompliceras när Irenes man släpps ur fängelset och återvänder hem. Med honom återvänder även gamla problem som vår stuntman bestämmer sig för att ta itu med.

Ryan Gosling har alltid varit en av mina favoritskådespelare; han behöver inte göra mycket för att trollbinda sin publik och här finns inget undantag. Han spelar sin karaktär med sådan lugn, säkerhet och elegans vilket tillsammans med den oerhört täta musiken skapar stunder av ren filmkonst. Mulligan passar perfekt i sin roll och har en tydlig kemi med Gosling vilket gör att scenerna med duon blir felfria och vackra att se på.

Några nagelbitarscener sätter fart på den annars ganska lugna filmen och driver fram handlingen, samtidigt som de grova våldsscenerna både chockar och på ett mystiskt sätt passar filmens atmosfär. Fotot samt ljussättningen är suveräna och hand i hand bidrar de till att skapa en filmupplevelse man sent glömmer. Detta är en av årets bästa filmer som många förmodligen inte kommer märka av, och Gosling är ett namn att lägga på minnet. Betygsfemman är ytterst nära.

4/5

Musik: 5

Filmens specialitet: tystlåten förare - 4

Recension: Arena

Arena

Som ett dåligt spel

David Lord (Kellan Lutz) förlorar sin gravida flickvän i en bilolycka och hamnar i en självdestruktiv spiral av ångest. Han drar till Spanien för att supa ner sig och glömma sina smärtor, men efter en hård natt fångas han av Milla (Katia Winter) och hamnar i en cell. För att överleva blir han tvungen att slåss med andra personer i spelliknande miljöer som visas live över nätet samtidigt som chefen Logan (Samuel L. Jackson) lovar att han ska släppas fri efter 10 fajter.

Filmen påminner en del om spelet Tekken fast sämre och utan de häftiga karaktärerna. Lutz går runt med bar överkropp hela filmen och ser ut att ha nåt beskt i käften medan Jackson spelar över så det skriker om honom. Trots detta är filmen någorlunda underhållande och fajterna blodiga och riktigt våldsamma, så för den avtrubbade spelaren finns det något att se på här.

Slutet bjöd på några överraskningar som var riktigt förutsägbara, men de lyckades höja filmen några snäpp ändå. Något som jag inte riktigt kunde köpa var de människor som tittade på detta program som visades live över nätet; hur kan man se på nåt sånt när man vet att det är riktigt och att människorna i fråga kämpar för sina liv? Barbariskt och vidrigt; precis som världen vi lever i.

2/5

Filmens specialitet: fajter - 2

Recension: Super

Super

Torr och fantasilös

Frank (Rainn Wilson) förlorar sin fru Sarah (Liv Tyler) till knarkbossen Jacques (Kevin Bacon) och får lust att hämnas – genom att klä ut sig till superhjälte och låta sig inspireras av superhjältetidningar. Tillsammans med serietidningsförsäljaren Libby (Ellen Page) ger han sig iväg för att få tillbaka sin fru och rädda henne från knarkträsket. Det blir svårare än han tänkt då det visar sig att Libby har en skruv (eller flera) lös.

Detta är en dödstråkig film som försöker komma upp i samma klass som Kick-Ass men som misslyckas totalt. Med torra skämt och ett fantasilöst manus förmår man att göra en av de mest misslyckade filmer jag sett på evigheter. Wilson är en tråkig skådespelare utan karisma, eller så är det hans karaktär som är det – spelar ingen roll, jag ville att han skulle dö ändå. Page lyckas bidra med lite behövd energi men hon försvinner fort.

Bacon går på autopilot och Tyler får inte mycket utrymme, antingen är hon nerknarkad eller så gråter hon. Filmen har ingen anledning till att existera och den saknar helt och hållet takt och känsla. Det blir en etta till Super som i mina ögon borde heta Suger.

1/5

Action: 1

Filmens specialitet: tråkigaste hjälten någonsin - 5

Recension: The Lincoln Lawyer

The Lincoln Lawyer

Fungerande rättssystem..?

Advokaten Mick Haller (Matthew McConaughey) får representera den rika Louis Roulet (Ryan Phillippe) när han blir anklagad för misshandel och våldtäktsförsök. Roulet påstår att han är oskyldig, men när Haller gräver djupare i fallet kommer han över en del information som visar att en av hans gamla klienter, Jesus Martinez, har större roll i hans nuvarande fall än vad han kunde ha trott.

Baserat på en bok och med ett händelserikt upplägg bjuder The Lincoln Lawyer på fina skådespelarinsatser och spänning, för att inte tala om några otippade överraskningar på vägen. McConaughey som annars brukar välja tveksamma roller visar här att han faktiskt kan agera och Phillippe passar bra i sin skräddarsydda rikemansroll. William H. Macy, John Leguizamo och Josh Lucas dyker upp i mindre roller och bidrar med lite stjärnglans.

Ju mindre man vet om filmens story desto mer lär man njuta av den och trots dess längd på nästan 120 minuter kände jag att en del karaktärer blev underutvecklade. När alla bitar faller på plats inser man att rättssystemet kanske inte är så välfungerande och rättvist som man tror; det gynnar speciellt de som har mycket pengar. Det blir en stark trea till The Lincoln Lawyer.

3/5

Filmens specialitet: välfungerande rättssystem? - 4

Recension: Green Lantern

Green Lantern

Bra men inte bättre

Hal Jordan (Ryan Reynolds) jobbar som testpilot och tar dagarna som de kommer; han är obetänksam och rätt så slarvig och efter en incident på jobbet blir han tvungen att förklara sig för Carol Ferris (Blake Lively). En kväll hittar han en utomjording vars sista ord blir att han ska ta över efter honom och därifrån inser han att det finns andra planeter och världar vars främsta uppgift är att skydda de olika livsformerna. Snabbt förstår han att det största hotet är Parallax, en varelse som livnär sig på rädsla.

Filmen har fått oförtjänt mycket skit; den är inte i närheten av så dålig som det sägs. Reynolds som superhjälte är charmig och har förträfflig kemi med Lively som strålar under de få scener hon syns till. Tack och lov har man inte använt henne som ett offer utan hon distanseras från hjältens äventyr. Peter Sarsgaard syns i en besynnerlig och motbjudande skurkroll som inte får tillräckligt med utrymme samtidigt som Mark Strongs karaktär, Sinestro, är med ännu mindre.

Effekterna är oräkneliga och spretiga, stundtals blir det för grönt och mycket att hålla koll på, framför allt de scener där det är flera lager av animerat över varandra; mestadels är det snyggt, men förvirrande. Handlingen är lite mer av det klassiska slaget där en person förvandlas till superhjälte, däremot fann jag mytologin och historien bakom världarna och karaktärerna intressant, speciellt med tanke på att jag inte är insatt i serietidningar. Detta är en bra superhjältefilm som aldrig blir bättre, mycket på grund av det hastade avslutningen. Det blir en trea till Green Lantern.

3/5

Filmens specialitet: grön färg - 5

Recension: Shank

Shank

Amatörfilm med hjärta

Shank är en brittisk film som kretsar runt Cal som är en kriminell och osäker kille som umgås med andra kriminella, neddrogade tonåringar. Hans vardag består av att dricka, festa och knarka – kanske smälla till någon också? Ingen vet att han i hemlighet är homosexuell och träffar killar för att låta dem utnyttja honom, vilket han verkar tycka om. När han en dag går mot sina kriminella polare och räddar Olivier från att slås börjar något mer än vänskap mellan dem, samtidigt som han blir tvungen att hålla sig undan sitt gäng.

Det har gjorts åtskilliga filmer som handlar som homosexuella ungdomar som kommer ut och oftast har dessa filmer skildrat handlingen genom komik eller romantik – här är det rått, grått och riktigt hemskt. Skådespeleriet lämnar en hel del att önska och Cals kärlekshistoria med Olivier är riktigt illa spelat, det är framför allt bland de kriminella ungdomarna som skådespeleriet griper och övertygar. Just därför blir de flesta scener, om inte alla, mellan Cal och Olivier genant dåliga. Det blir inte bättre av att de inte har någon kemi alls.

Det är mycket sex och naket, scenerna mellan Cal och Olivier blir ibland repeterande och oftast dåligt spelade, men som helhet håller filmen ihop och utvecklas till en väldigt spännande film med en ångestfylld upplösning. För att vara en amatörfilm är detta ett godkänt försök, men det hade fungerat betydligt bättre med större budget och framförallt skickligare skådespelare. Det blir en tvåa till Shank.

2/5

Filmens specialitet: att komma ut - 3

Justin Lin hoppar av

Justin Lin, regissören bakom Fast Five har hoppat av Terminator 5. För att tag sedan bestämdes han som regissör för den femte filmen i robotserien men nu väljer han att hoppa av efter all strul med Arnolds otrohetsskandal och schemaproblem. Nu letar man återigen efter en ny regissör för filmen.

Michelle Rodriguez återvänder

Rodriguez kommer återvända till den femte filmen i Resident Evil-serien. Trots att hennes karaktär dog i första filmen kommer hon dyka upp i Resident Evil: Retribution, vilket blir intressant att se. Hon har även uttalat sig om att hennes karaktär i Avatar kommer dyka upp i Avatar 2, vilket också ska bli kul att se. Frågan är om det är hennes grej att spela karaktärer som återvänder från de döda?

Paranormal Activity 3

Nu har en trailer dykt upp till den tredje delen av den populära demon-serien. Tycker att det visas riktigt mycket till skillnad från de tidigare filmernas marknadsföring, nästan lite för mycket? Blir det samma effekt att se filmen nu när man fått se så många hoppa-till-scener? Annars ser det faktiskt lovande ut.

Tusenfoting

The Human Centipede: Full Sequence kommer snart upp på biograferna i USA och man har släppt en, i mitt tycke, väldigt läcker poster. Det ryktas även en hel del om att den kommer visas i svartvitt (och nyanser av brunt, vad det nu ska betyda), men inget är bekräftat än. Däremot är frågan varför? Är det på grund av budgetbrist eller är filmen alldeles för grafisk för att visas vanligt? Regissören Tom Six har även en tredje del under utveckling, The Human Centipede: Final Sequence.

Bilarna fortsätter

Efter senaste succén med Fast Five har man inte bara bestämt sig för en uppföljare, utan hela två uppföljare som ska spelas in efter varandra i Europa. Justin Lin som nyligen hoppade av Terminator 5 kommer regissera de båda delarna som även kommer gästas av Jason Statham, om allt går som planerat.

2 X Snövit

Som jag tidigare skrivit är 2 versioner av Snövit under produktion och här ser vi bilder på karaktärerna från båda filmerna. Till vänster har vi den gråa, mer våldsamma versionen och till höger den barntillåtna med Julia Roberts som den onda drottningen. Frågan är om Charlize Theron inte äger henne rejält.

Bond 23

En del nyheter har dykt upp om kommande Bondfilmen med Daniel Craig i huvudrollen; den franska skådespelerskan Bérénice Marlohe kommer spela den nya Bondbruden och Judi Dench återvänder som M. Sam Mendes regisserar och Naomie Harris samt Ralph Fiennes kommer dyka upp i diverse roller. Ben Whishaw och Helen McCrory kommer också att medverka i filmen som kan komma att kallas för Skyfall.

Recension: The Three Musketeers

The Three Musketeers

Trevlig och alldeles lagom

Paul W.S. Anderson (mannen bakom Resident Evil 1 & 4) har gjort om den klassiska berättelsen i ny och ganska flummig tappning som lär tillfredställa den stora massan men lämnar finsmakaren hungrandes efter mer. D’Artagnan (Logan Lerman) träffar av en slump på de tre musketörerna som efter att ha blivit förrådda av Milady (Milla Jovovich) lämnat sina glansdagar efter sig. Än en gång tvingas de rusta upp då D’Artagnan drar med dem i ett vilt äventyr.

Publikfrierierna duggar tätt, men filmen blir aldrig händelsefattig eller ointressant. Med ett rappt och ganska klyschigt manus som ändå har sina poänger lyckas man göra filmupplevelsen trevlig och väldigt lagom; lagom action, lagom skratt och lagom flum. Actionscenerna tar inte över trots att de är välgjorda och skådespeleriet lyfter aldrig trots att både Orlando Bloom och Mads Mikkelsen dyker upp i diverse skurkroller. Skådespelarna ser ut att ha väldigt kul vilket smittar av sig till publiken.

När det kommer till 3D-effekterna var det inte något som märktes för fem öre och jag glömde av att det var en 3D-film tills jag skulle ta av mig glasögonen och gå ifrån salongen. Bilden hade ett visst djup men bortsett från den lilla detaljen är det bortkastade pengar att köpa den dyrare 3D-biljetten. Som helhet är detta en ganska rolig och oseriös film med glimten i ögat som underhåller och bjuder på bra action, fin musik och snygga kulisser. Det blir en stadig trea till The Three Musketeers.

3/5

Filmens specialitet: vem lurar vem? - 3

Recension: Transformers: Dark Of The Moon

Transformers: Dark Of The Moon

Inga effekter i världen…

Första filmen i serien var en någorlunda underhållande actionfilm med lagom mycket humor, charm och action. Den andra delen följde formulan ”bigger, louder, dumber” och den tredje delen i serien klassas nog som ”biggest, loudest, dumbest”. Den klena handling som läggs upp här kretsar återigen runt Sam (Shia LaBeouf) och hans nya brud Carly (Rosie Huntington-Whiteley) som hamnar mitt i en strid fylld med robotar av alla storlekar och slag. That’s it.

Megan Fox är borta, likaså förmågan att presentera ett acceptabelt manus eller berätta en historia på ett sätt som heter duga. Handlingen, eller det som filmen bygger efter, är så fattigt och oinspirerat att självaste LaBeouf många gånger ser förvirrad ut. Och varför har man med en brud som inte fungerar som något annat än en uppblåsbar Barbara-docka? Hon springer runt och skriker, blir räddad, putar med läpparna och återigen behöver räddas.

Regissören Michael Bay förverkligar sin efterlängtade pojkdröm och går loss i nästan 160 minuter med att få saker och ting att explodera, men jag kände mig uttråkad redan efter en kvart.  Animationerna må vara välgjorda och snygga, men faktum är att inga effekter i världen kan dölja bristen på engagemang, inspiration och känsla som filmen helt och hållet saknar. Serien har förvandlats till en själlös pengako och Bay mjölkar den medan det går; varför inte?

Allt annat än effekterna i filmen faller platt, så vill du se byggnader rasa, robotar banka skiten ur varandra och flygande människor (!) kan du skippa filmens första halva och njuta av resten. Glöm även inte att stänga av hjärnan, för trots de snygga effekterna är actionscenerna smärtsamt korkade och inte ens realistiska inom filmens egna ramar. Med dessa ord tackar jag för mig och delar ut betygsettan som filmen förtjänar.

1/5

Filmens specialitet: vilda robotar - 4

Recension: The Way Back

The Way Back

Mycket yta

Filmen bygger på den sanna historien om 3 män som år 1941 når fram till Indien efter att ha vandrat över 4000 mil ända från Sibirien, där de var fängslade för brott som de inte hade begått. Man får följa Janusz (Jim Sturgess) som bestämmer sig för att fly och får med sig några andra, bland dessa Mr. Smith (Ed Harris) och Valka (Colin Farrell). På väg till Indien får de stå ut med mat och vattenbrist, skadedjur och olika väderförhållanden som tär på deras psyke och kropp.

Det visas flera vackra miljöbilder och trots deras tillstånd kan man emellanåt inte låta bli att häpna, man lyckas även förmedla känslan av iskall snöstorm eller kokhet öken. Det är otäckt men väntat att se vad de får gå igenom och filmen lunkar på i avsaknad av större överraskningar vilket är dess största nackdel. Det finns ingen karaktärsdjup eller mognad, ingen dramatik eller konfrontationer mellan männen och jag som åskådare får ingen koppling till någon av dem, så i slutändan spelar det ingen roll vem som dör eller inte.

Det är jämna och ypperliga insatser från skådespelarensemblen och en mycket trevlig överraskning att se Saoirse Ronan i rollen som Irena. Musiken är vacker och stilmässigt håller filmen en hög nivå, tyvärr är manuset och karaktärerna mindre igenomarbetade för att nå hela vägen och få mig att känna med dem. Det blir för mycket yta och för lite innehåll, men trots detta får The Way Back en svag trea då den skildrar en fascinerande och skrämmande historia på ett rättvist sätt.

3/5

Filmens specialitet: vandring - 4

Update!

Well, känner att det är dags för en liten update, var så länge sedan sist. Jag har nu flyttat från Göteborg till Örebro för att studera film, läser nu mitt första år av tre och efteråt kommer jag troligen åka utomlands för att fortsätta studera det. Har kollat upp lite skolor som jag har som alternativ, men väljer inget än tills det är dags. Har redan hur mycket som helst att plugga och det är just därför bloggen inte uppdaterats så bra på senare tid. Har även lyckats få eget ställe nu i Örebro så jag är riktigt taggad då jag får flytta i november! :)

Är i Göteborg nu över helgen och igår kilade jag och några vänner ut för att uppleva det ack så förutsägbara nattlivet:

Bjuder på en enda bild, Michelle och jag innan vi drog ut på dansgolvet och släppte loss...

Inom den närmsta framtiden kommer recensioner på Transformers 3, The Way Back och The Lincoln Lawyer att dyka upp så se till att hålla utkik! :)