Recension: Kick-Ass

Kick-Ass

Nördig, charmig och supercool

Dave är en nördig kille som är besatt av serietidningar. Han snackar gärna om superhjältar och deras fiender med sina två andra nördiga vänner och dagdrömmer om att någon ska våga sig på att ”bli” superhjälte. Han undrar, gång på gång varför ingen vågar bli en superhjälte. Det är väl bara viljan som krävs, eller? Till slut köper han en trikå, tar på sig den och ger sig ut för att bekämpa ondskan. Det dröjer inte länge innan han hittar ett kriminellt gäng, hamnar i slagsmål med dem och blir det största nätfenomenet på länge. Han kommer med på nyheterna och alla undrar, vem är denna mystiska person? Vem är Kick-Ass?

Senare kommer han även i kontakt med två ”riktiga” superhjältar, och härifrån får man bekanta sig med Big Daddy och Hit Girl. Filmen utvecklas sakta men säkert, från en grymt bra och originell start förvandlas rullen till en väldigt underhållande, men typisk, superhjältefilm. Kick-Ass själv har inte mycket att komma med när han är ”in action”, men Hit Girl har nog så det räcker för båda. Hon är så cool, så ball och så sjukt smidig att det blir snuskigt underhållande att se på medan hon (12 år) slaktar onda män på rad. Det är våldsamt, blodigt och så inte okey att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Men samtidigt är det bra.

I rollen som Big Daddy har vi en ovanligt bra Nicolas Cage och han ger filmen en välbehövd tyngd. Flera gånger under filmen tänkte jag ”fan vilken bra film detta är” och ja, den håller hela vägen till slutet. Det är nördigt och underhållande, överraskande rått och brutalt och det bjuds på överraskningar, skratt och mycket action. Realistiskt är det inte, men gillar du superhjältar och serietidningar blir detta din nya våta dröm. Det blir en stadig fyra till Kick-Ass, som verkligen slår allt annat som är på bio nu.

4/5

Skratt: 4

Filmens specialitet: En sjuk mix av nördighet och coolhet (stjärt-sparkar) - 5