Recension: Paranormal Activity 3

Paranormal Activity 3

Konsten att återvinna

Precis som Paranormal Activity 2 går den tredje delen tillbaka i tiden, nu för att visa hur Katie och Kristis barndom såg ut. Tillsammans med deras mamma och hennes nya kille bor dem i ett stort hus där allt verkar bra till en början, men efter några konstiga inträffanden bestämmer mammans kille, Dennis, att installera kameror lite överallt i huset för att fånga det onaturliga på bild. Ni som sett del 1 och 2 vet hur detta kommer utvecklas.

Del två var precis som ettan bara att allt var större och mer, större hus, fler kameror, fler karaktärer och mer skrämseleffekter. Trots att de två första inte föll mig i smaken var de någorlunda välgjorda med några spännande scener, men det fungerar inte att köra på samma koncept en tredje gång. Det är helt enkelt tråkigt att se vad som händer och vid detta laget vet man när en dörr kommer smälla igen, eller när en lampa kommer slockna.

Här har man tagit sig friheten att börja med kusligheterna relativt tidigt i jämförelse med tvåan vilket leder till att barn och möbler börjar flyga runt redan halvväg in i filmen. Serien får även en ny riktning som blandar in häxor och skapar fler frågor än vad den någonsin svarar på, samtidigt som slutet fungerar som en gigantisk antiklimax där man inser att inga scener från trailern har lyckats komma med i den slutgiltiga produktionen och inga frågor har blivit besvarade.

Man har hittills lyckats återvinna upplägget från den första filmen utmärkt och inför en fjärde film vill jag ha något nytt än kameror som filmar olika rum nattetid, och helst några svar på alla frågor som denna sörja till film lämnade kvar efter sig. Det blir en etta till filmen som för övrigt bjuder på ett par schyssta hoppa-till-scener; men även här börjar man återvinna systemet genom att låta de olika karaktärerna skrämma varandra.

1/5

Filmens specialitet: demon - 2