Recension: Clash of the Titans

Clash of the Titans

Actionfylld, effektfylld och bombastisk

Sam Worthington är Hollywoods nya heting. Efter succén i Avatar vill alla ha en bit av honom, och nu är han tillbaka som halvguden Perseus. Efter en intro som mer förvirrar än hjälper, får vi följa Perseus från bebis till vuxen, och sen sätter storyn igång. Det är egentligen ingen story, för filmen är grymt förutsägbar och dialogen plastigare än effekterna. En grupp soldater med Perseus i spetsen ska ta sig från punkt A till punkt B, och där sker lite saker, och sen ska dem från punkt B till punkt C, som är deras slutstation.

Effekterna är många; i tid och otid kommer det varelser i olika former och storlekar, saker och ting rasar och kraken går loss för fullt. Hästar flyger, ögon rullar och demoner grymtar. Det är underhållande att se allt, och det blir aldrig tråkigt, men däremot blir det lätt skrattretande. Det är godkända effekter, men inte speciellt välgjorda eller detaljerade, men detta spelar ingen roll. För allt har man sett innan och filmen bryter tyvärr inte ny mark, men den bjuder på spänning och action för slanten.

Skådespeleriet är obefintligt. Worthington går runt och ser butter ut, Liam Neeson som spelar Zeus är som en Duracellkanin och de kvinnliga rollerna i filmen går ut på att se tårögda och snygga ut. Den enda som bjuder på sig är Ralph Fiennes, som gör en riktigt nasty Hades. Så vet ni vad ni vill se, förutsägbar action med massvis av effekter och olika monster, då har ni kommit rätt. Annars är det bara att skippa filmen. Personligen hade jag mycket låga förväntningar och visste hur filmen skulle vara (har du sett trailern har du sett filmen), så därför blir det en svag trea till Clash of the Titans.

3/5

Effekter: -2

Filmens specialitet: grekiska gudar in action - 3