Recension: Beyond Borders

Beyond Borders

Fint budskap – uselt hantverk

Angelina Jolie spelar Sarah Jordan som lever ett överflödigt liv i England. Hon har precis gift sig och bor tillsammans med sin rike man. Under en välgörenhetsgala stormas tillställningen av Nick Callahan (Clive Owen) och gästerna uppmanas att verkligen gå till handling istället för att sitta välgörenhetsgalor och låtsas som om de hjälper till. Han grips av poliser och ganska snart är allt bortglömt och festandet kan fortsätta. Men Nick nådde fram till Sarahs hjärta och hon bestämmer sig för att ge sig ut i världen för att hjälpa de som är i behov av det. Detta utvecklas till en romans mellan Sarah och Nick som håller världen över och i många, många år.

Storyn och budskapet i filmen är riktigt fin. Det är bitvis (ganska sällan, tyvärr) gripande och skådespeleriet är godkänt. Även om filmen är fruktansvärt förutsägbart när det kommer till romansen mellan Sarah och Nick bidrar miljöerna, realismen och de omgivande ”kulisserna” till att filmen får en äkta känsla. Klippningen är smått värdelöst, filmen saknar taktkänsla helt och hållet samtidigt som manuset känns krystat och alldeles för mesigt för en film med ett sådan tungt ämne. Jag kände inte att det var något direkt flow i det hela, och regisserandet kändes omotiverat och halvhjärtat (vem i hela världen får för sig att styla Jolie så fult att man tycker mer synd om henne än de fattiga barnen?), många scener stals iväg av Jolies irriterande utseende.

Slutet var dock riktigt överraskande och bra, jag älskar att det åtminstone finns en film i denna genren som vågar sticka ut, även om den för övrigt är ganska halvdan. Det blir en stark tvåa till Beyond Borders.

2/5

Filmens specialitet: visa hemskheterna i världen - 3