Recension: The Last Exorcism

The Last Exorcism

Lovande start som förstörs av mjäkigt slut

Om du ser affischen, trailern och läser lite om filmen tror du att detta är den ultimata skräckfilmen. Men låt bli, kolla inte på några klipp och läs inget om filmens handling. Du lär bli positivt överraskad, eller aningen besviken som jag blev. Vi får följa Cotton som är en före detta präst och utför exorcismer på personer som sägs vara besatta av demoner. Men innerst inne känner han att hela proceduren endast är på låtsas och att det folk verkligen är drabbade av är det psykologiska, att de tror att de är besatta demoner. Tillsammans med två kameramän åker han till en far som tror att hans dotter är besatt och börjar sina vanliga rutiner; samtidigt som han är fast besluten vid att bevisa och dokumentera skandalen bakom exorcismer.

Filmen är filmad som en dokumentär, med skakig kamera och kornigt foto. Detta funkar till filmens fördel och den största delen av inledningen läggs ner på att lära känna Cotton, hans familj och varför han tänker göra det som han ska göra. Man hinner även pressa in några intervjuer med lokalbefolkningen som är troende och de får uttrycka sina åsikter, vilket är intressant och komiskt. Så i stort sett börjar filmen bra och spänningen och mystiken kommer smygande fram. Många klichéer som andra skräckfilmer innehåller, främst demonfilmer, leker man friskt med och det är riktigt underhållande att se Cotton utföra sin första exorcism där han har riggat allt.

Tyvärr är det mot slutet filmen börjar dala och efter enstaka obehagliga scener blir det hastiga slutet både väldigt kort och tråkigt, trots att twisten är menad att överraska. Det är en besvikelse, eftersom början av filmen satte ribban så högt och slutet förstör allt som filmen dittills byggt upp. Detta drar ner betyget rejält, tillsammans med att dokumentären är musiksatt (?) under dess skrämmande sekvenser. En dokumentär ska vara helt ”naken”, utan vidare musikeffekter och liknande, men under de skrämmande scenerna skiftar klippningen från olika vinklar och plötsligt dyker det musik upp i bakgrunden. Annars är skådespeleriet och konceptet bra, vilket leder till att The Last Exorcism får en stark tvåa.

2/5

Filmens specialitet: exorcisten i Blair Witch anda - 3