Recension: Prince of Persia

Prince of Persia

Plastigt, fast med en uns glimt i ögat

Det var bara en tidsfråga innan det populära spelet skulle göras om till film, och redan när Jake Gyllenhaal valdes till att spela prinsen började saker och ting gå utför. Gyllenhaal är en bra skådespelare, men han har inte utseendet för karaktären. Regissören, Mike Newell, som tidigare gjort Harry Potter och Den Flammande Bägaren, vet hur man får till en bra äventyrsfilm med spänning och mystik. Tyvärr verkar han ha glömt det i Prince of Persia, då storyn knappt bjuder på spänning eller mystik. Däremot finns det några twistar som puffar till filmen lite.

Hantverket bakom filmen är dock bättre, fotot och miljöerna är läckra och man ser att det är en påkostad film. Trots detta funkar inte alla effekter, mycket ser animerat ut trots en budget på $200 miljoner. Ben Kingsley gör en iskall insats som prinsens farbror och är nästan bäst i filmen, om det inte vore för Alfred Molina, som har en helt utflippad roll som får mig att både skratta och höja på ögonbrynen. Det finns en hel del humor som inte riktigt når ända fram, vissa skämt är roliga men det kan bli för mycket. Vissa delar av filmen har faktiskt fångat känslan av TV-spel överraskande bra.

Mycket av detta är Disneys fel, man vill ju klart ha en så familjevänlig film som möjligt så alla kan gå och se den. Blir det en uppföljare (vilket inte är troligt, eftersom filmen smått floppat i USA) vill jag se en råare och mörkare version av Prince of Persia. Det blir en svag trea till filmen, som bjuder på någorlunda bra underhållning för stunden. Betygstvåan är väldigt nära.

3/5

Filmens specialitet: Prinsar - 2