Recension: The Final

The Final

Amatörmässigt tortyrporr

The Final är en film som i rätt händer, med rätt skådespelare och rätt regissör hade blivit en omtalad och lyckad skräckfilm med djup och eftertanke. Storyn är ganska störd, så att säga. En grupp utstötta elever planerar en stor maskeradfest i en avlägsen lokal, bjuder in alla skolans populära och ser till att det finns sömnmedel i bålen. Det dröjer inte länge tills alla somnar djupt och när de vaknar, är de fastkedjade i lokalen. De kan inte röra sig, de har ingen aning om vad som har hänt och väntar på att en efter en bli torterade.

Man får se en glimt av de utstöttas vardag, som innehåller mobbning i skolan och problem hemma. Man får inte se hur de så kallade ”populära” har det och det ger hela filmen en väldigt skev bild, som om vi automatiskt borde vara på de utstöttas sida. Mobbare har det oftast lika dåligt hemma som de som blir mobbade, så där brister filmen rejält. Sen när tortyren väl sätter igång är det inget som ingen inte skulle klara av att se. Det är inget grovt eller avancerat, inte en enda droppe blod finns med i filmen och alla scener där fingrar osv. klipps bort ser man från långt håll. Det är helt enkelt trickfilmning eftersom budgeten (antagligen) inte var så hög.

Manuset är på sina håll riktigt risigt och repeterande, jag satt och bokstavligen skämdes åt hur dåliga vissa repliker var. Och när de framförs med överspel och svaga skådespelarinsatser blir det bara värre. Dock så får The Final en svag tvåa, för själva idén som är grym. Synd att utförandet inte blev lika bra.

2/5

Filmens specialitet: Från bra idé till dålig film - 2