Recension: Despicable Me



Despicable Me

 

Överraskande och udda

 

Despicable Me, som heter Dumma Mej på svenska var en typisk film som jag trodde skulle bli kass. Något i trailern fick mig att tveka, men jag gav filmen en chans och såg den på bio, i 3D med engelskt tal. Jäklar vad fel man kan ha! Vi får följa Gru, en ond skurk som lever i ett stort hus och har en underjordisk byggnad fylld med små gula figurer. I den värld som Gru lever i tävlar olika skurkar om att stjäla eller göra det mesta häpnadsväckande som en skurk kan tänka sig göra, och när Vector, en annan skurk, lyckas stjäla en av pyramiderna i Egypten blir det en av de mest omtalade händelserna någonsin. Därför bestämmer Gru sig för att slå på med något ännu större – att stjäla månen! Tillsammans med sin armé av gula knattar ger han sig ut för att nå målet…

 

 

Steven Carell gör rösten till Gru, och han lyckas göra den perfekt; ondskefull, komisk men ändå varm och med en härlig brytning. Större delen av filmens skämt utgörs av de gula små figurerna, som jag fort blev kär i. De är helt udda och störda, dom slår och bankar på varandra, gör konstiga ljud ifrån sig och lyckas råka ut för de mest otroliga situationer. Filmens skapare har tydligen skapat ett eget språk för figurerna, så allt de säger (vilket bara låter som snabbt mummel) kan faktiskt översättas till riktiga ord och meningar. Animationen var snyggt, men det var absolut inte bland det bästa jag sett och en del av storyn kändes aningen för bekant. Jag blev dock negativt överraskad av hur lång filmen kändes ibland, som om den inte kom nånvart. 

 

Men om man bortser från dessa små svackor är detta en film att älska och ha kul till, både för vuxna och barn. Det blir en stark trea till filmen, som hade vunnit mer på snyggare yta och bättre klippning. Annars är den kul – och missa inte scenerna som kommer under eftertexterna.

 

3/5 

 

Foto: 3

Skratt: 3

Musik: 3

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: -

 

Filmens specialitet: gula knattar - 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=c_rUbqbhUEQ

Kommentarer
Postat av: Malin

Den måste jag se! "It's so fluffy!". Så himla söt! :)

2010-10-16 @ 13:31:15
URL: http://malinbs.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0