Recension: Machete

Machete

Politik och våld i en bisarr mix

När Robert Rodriguez gör en film är det nästan garanterat att det är en sjuk mix av vapen, groteskt våld och coola repliker. Machete är inget undantag, fast här har man blandat in en del politik som är väldigt aktuellt. Danny Trejo spelar Machete, en före detta agent som får i uppdrag att skjuta den smått rasistiske Senator John McLaughlin (Robert De Niro) som har ställt upp i valet och slår på stort med nya lagar som ska hindra mexikanska flyktingar att komma in i landet. Samtidigt får vi följa några sidohistorier som involverar snygga brudar (Lindsay Lohan, Michelle Rodriguez & Jessica Alba) tills Machete blir förrådd av de som gav honom uppdraget, och då ger han sig ut på en hämndturné som kan mäta sig med The Bride från Kill Bill.

De första 10 minuterna är tyvärr filmens bästa; det bjuds på allt under dessa minuter. Sen finns det en del moment som är ganska händelsefattiga och bjuder på en massa politiska dialoger, som känns ganska felplacerade med tanke på hur brutal och våldsam filmen är. Ett stort plus är att filmen inte tar sig själv på allvar och gör allt med glimten i ögat, och därför funkar den konstiga mixen av brutalt våld med politiska inslag. De kvinnliga karaktärerna är ett stort plus, de är filmens små ljuspunkter som dyker upp med jämna mellanrum, och det var länge sedan jag såg Lohan spela ut såhär. Trots hennes lilla roll gör hon väldigt mycket av det och det är kul att se henne i en film istället för i skvallertidningar. Hoppas hon tar sig samman och får karriären på rätt väg snart.

Trejo är grym som Machete, De Niro riktigt kul och Steven Seagals roll var lika överraskande som att Lindsay Lohan var topless. Filmen bjuder på en del action och våld och har man sett Rodriguez tidigare verk vet man vad man ska vänta sig. Det blir en stark trea till filmen.

3/5

Filmens specialitet: snygga brudar, feta vapen & avhuggna kroppsdelar - 4