Recension: Resident Evil: Afterlife

Resident Evil: Afterlife

Mumma för fansen

Det har hittills kommit tre filmer i serien. Vid detta lag borde alla som går för att se den fjärde i serien veta vad som kommer serveras; snygg action, löjlig dialog, heta brudar, äckliga monster och hjärndöd story. Afterlife börjar i Tokyo och visar hur infektionen spred sig för fyra år sedan (inledningen var grymt läckert och estetisk) och sen får vi som vanligt följa Alice (den underbart tuffa Milla Jovovich som verkligen kickar röv) på hennes äventyr. Inledningen har även en längre sekvens med hennes kloner som man fick se i slutet av tredje filmen, dock så var den ganska meningslös eftersom den endast uppfyllde hennes replik (…and I will bring some friends of mine) när hon snackade med Umbrellas huvudkontor i slutet av trean.

Den fjärde delen har inte många nya element, det är mest den avancerade 3D-tekniken som får filmen att sticka ut. Annars är det gamla vanliga zombies, ett nytt monster istället för Nemesis och samma galna hundar (fast uppgraderade) som fyller filmen. Det finns några nya karaktärer och de som överlever är självklart de mest intressanta. 3D möjligheterna var väl använda, det var inte för många effekter som gjorde att man tröttnade, utan de kom med jämna mellanrum när det verkligen behövdes. Annars bidrog 3D-tekniken till djup i bilden samt mycket mer apokalyptisk känsla, det är synbart snyggare och mer påkostat än de tidigare filmerna. Musiken var som vanligt bombastisk och gav filmen en härlig känsla.

Handlingen var dock inte det bästa, det fanns långa sekvenser som kändes som vattentrampning och en hel del logiska luckor dök upp genom filmen. Många frågor lämnades obesvarade, och slutet lämnar självklart för en femte film (som redan är i produktion). Jag gillade inte att man tonat ner på våldet och zombiesarna, jag hade gärna sett mer slaktande (gore) på den fronten. Kändes som filmen var väldigt actionpackad, med ett par skrämmande hoppa-till-scener, och inte actionskräck som de tidigare filmerna. Sist men inte minst var användningen av slow motion alldeles för mycket, visst att man kan ha det under vissa scener, men här överanvände man det totalt, nästan Matrix-varning på det hela.

Jag skulle ge Afterlife en femma för att den är så cool, cheesy och sjukt underhållande, men samtidigt skulle jag kunna ge den en etta för att den saknar ett vettigt manus, är flummig och oseriös. Därför hamnar den på en ganska stadig trea, och är man fan av serien kommer den vara värd betydligt mer.

3/5

Filmens specialitet: spelkänsla i 3D - 3