Recension: Valentine's Day

Valentine’s Day

Utan varken djup eller mening

I denna film, som försöker täcka alla åldersgrupper och alla sorters problem, får vi följa oändligt många par på alla hjärtans dag och se hur deras livsöden utvecklas, stannar upp och bryts ner helt och hållet. Det finns inte mycket mer till handling, ett par är gay, ett par är gamla med skelett i garderoben och ett par ska förlova sig. Ungdomar planerar att bli av med oskulden och lågstadieelever vill skicka blommor till varandra.

Som sagt försöker filmen täcka upp så mycket som möjligt och det blir även filmens största svaghet, eftersom jag som publik aldrig får komma nära någon av dessa karaktärer. I bästa fall skrapas det lite på ytan innan det snabbt byts till nästa karaktär men det duger inte på långa vägar. Det är en imponerande skara skådespelare man lyckats samla ihop för en sådan meningslös rulle; Julia Roberts, Bradley Cooper, Eric Dane, Jessica Biel, Jamie Foxx, Jessica Alba, Ashton Kutcher, Jennifer Garner och Anne Hathaway är knappt hälften.

Kända namn resulterar varken i bra film eller bra skådespeleri, detta känns mer som en privat rulle av hur det ser ut när alla dessa kändisar dejtar varandra; varje gång jag till exempel såg Jessica Biel tänkte jag inte ”åh, där är ju den karaktären som heter så” utan ”där är ju Biel som är ensam på alla hjärtans dag”. För övrigt är det knappt originella historier och problem som tas upp, snacka om att man sett det tusen gånger innan. Hathaway har den roligaste rollen, det bjuds på enstaka fniss och jag måste medge att filmen som helhet är underhållande ifall man gillar skvallertidningar, men annars är detta blaska i lyxförpackning. Svag tvåa, eller stark etta, eller något däremellan.

2/5

Filmens specialitet: alla hjärtans dag - 2