Recension: Blue Valentine

Blue Valentine

Hjärtskärande realism

Blue Valentine skildrar relationen mellan Dean och Cindy med en sådan styrka och slagkraft att det nästan blir jobbigt att se filmen. En kärleksrelation som börjar småputtrigt, lovande och strävande, men som med tiden utvecklas till det motsatta. Vi får till en början se hur dem har det i nutiden, de bor tillsammans och deras dotter är deras ögonsten. De bestämmer sig för att över en helg utforska om det finns några känslor, glöd eller något överhuvudtaget kvar mellan dem, men detta blir även en påminnelse om hur de träffades och filmen skiftar elegant mellan nutid och dåtid.

En sådan film kräver mycket av sina skådespelare och här har regissören Derek Cianfrance valt felfria Michelle Williams och den ständigt blommande Ryan Gosling. Williams gestaltar rollen som den osäkra Cindy som inte längre har känslor för Dean med en råhet som bara finns i verkligheten. Samtidigt som hon vill att det ska funka för sin dotters skull är hon varken kär eller attraherad, samtidigt som Dean känner motsatsen. Gosling gör den vassaste rolltolkningen genom hela sin karriär och det är skam att han inte ens blev nominerad för Oscar, och jämförs hans insats med Jesse Eisenberg eller James Franco som båda fick varsin nominering är han bättre än de två tillsammans.

Det är jobbigt och sorgligt att se Dean kämpa för att hålla relationen levande samtidigt som Cindy gett upp, medan det inte fanns några spår av en sådan framtid i början av deras förhållande. Skådespeleriet är som sagt bland det bästa som finns att se just nu och både Williams och Gosling är två av de mest kompetenta skådespelarna från sin generation. De får fram känslorna till publiken utan hjälp från bakgrundsmusik eller tårdrypande milijöer. Detta är en film att drabbas av och känna i hjärtat, ett stycke filmkonst om hur bra kärlek kan vara, men även vilka baksidor det har. Felfria skådespelare, grymt foto och en briljant slut får Blue Valentine att förtjäna en femma.

5/5

Filmens specialitet: förhållande - 5