Recension: Sherlock Holmes



Sherlock Holmes

 

Komiskt och fartfyllt äventyr

 

I denna nya tappning signerad Guy Ritchie får vi följa Sherlock Holmes (Robert Downey Jr) och hans kompanjon Dr. John Watson (Jude Law) på nya äventyr, nu är det dags för duon att stoppa den elaka Lord Henry Blackwood (Mark Strong) som har en mörk framtid planerad för England. Uppgiften klarar dem av i ett hast, men saker och ting kompliceras när den förföriske Irene Adler (Rachel McAdams) dyker upp. Samtidigt döms Blackwood till döden, men inte ens döden kan hindra hans onda planer från att gå i uppfyllelse…

 

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag hyrde filmen; men blev glatt överraskad. Med ett ganska bra manus, fina skådespelarinsatser och spännande sekvenser har man här skapat ett äventyr som borde mätta alla äventyrslystna. Downey, som vann en Golden Globe för sin insats har en klockren komisk tajming och bidrar till många roliga scener. Law går mest på autopilot, även om hans närvaro ger filmens en viss tyngd. Men det är McAdams som stjäl varenda scen som hon dyker upp i; henne utstrålning och karisma syns tydligt men det är synd att hon inte får så mycket utrymme.

 

Musiken var överraskande välkomponerad och välpassande, likaså fotot och det grymma kameraarbetet som mer än en gång drog till sig min uppmärksamhet. Som actionfilm funkar filmen kanske inte, men vill du se en rulle som bjuder på spänning, lite pang pang och skratt har du två underhållande timmar framför dig.

 

3/5

 

Foto: 4

Skratt: 3

Musik: 3

Skräck: -

Action: 2

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: inget är vad det verkar vara - 4

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=LiBzbNk0lZ0

Kommentarer
Postat av: pet

Jag gav den 9 av 10. Hejdlöst bra äventyrsfilm i mina ögon och jag ser fram emot uppföljaren med Noomi.

2011-01-22 @ 17:04:41
URL: http://kevlarsal.blogspot.com
Postat av: tush

Helt okey film måste sägas =)

2011-02-03 @ 13:44:45
URL: http://www.filmkritikerna.se/action-film

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0