Recension: The Hangover Part II

The Hangover Part II

Smaklös baksmälla utan charm

Jag tillhör den lilla skara människor som inte tyckte att den första filmen var så otroligt kul. Visst, den hade sina stunder men överlag var det bara en film i mängden, med en jävligt skruvad handling bara. När vi återvänder till karaktärerna i del 2 är det Stu som ska gifta sig och efter en öl på stranden i Thailand går allt fel. Ja, en öl. I ettan var det Alan som låg bakom det hela då han drogade ner sina vänner, så vem kan ha fifflat den här gången..?

Detta är den typ av film som spelar in snuskigt mycket pengar tack vare en föregångare som var välgjord, genomtänkt och omtyckt. Den avdragna tanden har bytts ut mot en tatuering, spädbarnet har ersatts av en cigarettberoende apa och Stus sex med en prostituerad har eskalerat till samlag med en transvestit. Det bjuds på noll överraskningar, det saknas flyt och en sammanhängande story och oftast vet man vad som ska ske.

Det värsta är att filmen som helhet känns som massa sketcher/sekvenser som bara kastats ihop för att fylla ut speltiden. För hur kul är det egentligen med droger, överdoser, avskurna kroppsdelar och horor? Här har man skruvat till allt i ettan så det blivit värre, grövre och äckligare. Det är inte kul, bara smaklöst och fruktansvärt tragiskt, att en film som detta ska representera nutidens humor. Sedan att manuset är en kopia av ettan och skådespelarna ser $-tecken i sina ögon är en annan femma.

Som de bakfulla grabbarna i filmen säger, ”hur fan kunde detta hända igen?” Jag undrar samma sak och svaret är; nej, det hände inte igen. Ni misslyckades andra gången.

1/5

Filmens specialitet: mörk humor - 4