Recension: Insidious

Insidious

Skräck som etsar fast sig

Josh (Patrick Wilson) och Renai (Rose Byrne) flyttar in till ett nytt hus med sin familj, som för övrigt består av tre barn. Allt är frid och fröjd till dess att Renai märker att saker och ting ändrar plats i huset, och när deras äldsta son hamnar i koma av en okänd anledning vänds deras tillvaro upp och ner. Ju längre tid det går desto mer övertygad blir Renai om att det är något skumt med huset och de flyttar till ett nytt hus. Men när situationen inte blir bättre i inser Josh och Renai att det inte är huset som är hemsökt, utan det är deras son.

Det är regissören bakom första Saw-filmen och producenterna bakom Paranormal Activity som slagit ihop sina påsar och gett ut denna pärla. Insidious är välgjord och spännande, det är mycket bra inledning och uppbyggnad samtidigt som skräcken kommer krypande. Jag är en väldigt härdad person som kan se skräckfilmer utan att ens blinka, men Insidious hade en helt annan inverkan på mig. Det kan möjligen vara olika från person till person, men filmens hoppa till scener är brutalt skrämmande och bilderna etsar fast sig i hjärnan.

Man avstår från våld och blod vilket är ett plus och använder sig istället av hög och gäll musik som känns ända in till benmärgen. Wilson och Byrne gör båda riktigt bra jobb som de desperata och oroliga föräldrarna, samtidigt som Barbara Hershey (från Black Swan) dyker upp i en mindre biroll. Sista akten tappar tyvärr lite, det blir för mycket, eller rättare sagt så spårar filmen ut lite. Man slänger in allt och pepprar med skräckeffekter och hoppa till scener, så att det blir alldeles för mättande, men det räddas aningen av filmens sluttwist.

Många scener är hyllningar till äldre skräckfilmer och man ser att personerna bakom filmen vet vad dem sysslar med, vilket är kul. Fotot är mörkt och dystert, precis som det ska vara och den skakiga kameran används lagom mycket. Det blir väldigt effektfullt med närbilder och intima scener i en skräckfilm som Insidious. Jag har aldrig varit så rädd i en biosalong och hade det inte varit för slutet hade betygsfyran varit solklar, men nu får Insidious nöja sig med en stark trea.

3/5

Filmens specialitet: hoppa till scener - 5