Recension: 13 Sins

 
 
13 Sins

Vad skulle du göra?

Elliott är i en mycket dålig situation; han ska gifta sig, har ett barn på väg och har precis blivit av med sitt jobb. Hans bror och pappa är också beroende av honom då brodern har en störning och pappan gammal - plötsligt ringer hans mobil och en okänd person erbjuder honom en summa pengar för att döda en fluga, sen ytterligare en summa pengar för att äta upp flugan... Summorna växer i takt med att utmaningarna blir värre och värre, men frågan är hur långt Elliott är redo att gå innan hans samvete och psyke hinner ikapp honom?

Nyligen såg jag Would You Rather som inte gjorde något större intryck på mig trots lovande start och 13 Sins har många likheter med den, bara att man i detta fall lyckats med själva konceptet och det är oavbrutet fängslande då man sätter sig själv i Elliotts sits; hade jag gjort det? Är det rätt? Om jag hade gjort det, hur hade jag gått till väga? Det finns många frågor och olika ställningstaganden, en del som leker med moralen, samvetet och det grundligaste av allt: respekt.

Filmen håller en hög takt, det händer mycket och skådespeleriet är stabilt; karaktären Elliott gestalts mycket bra av Mark Webber som går från osäker ung man till pressad, smått galen karaktär som inte låter någon stoppa honom. Överraskande nog finns det ett par riktigt vidriga scener som jag inte trodde filmen skulle innehålla, som både äcklar och fascinerar då pengar är faktorn till varför det just händer. 13 Sins kammar hem en stadig trea.

3/5
 
TRAILER

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0