Recension: Non-Stop

Non-Stop

Non-stop spänning

Bill Marks (Liam Neeson) jobbar som undercover polis på olika flyg för att garantera passagerarnas säkerhet och se till att flygplanet når sin destination utan större problem. När Bill är på ett flyg får han ett hotfyllt sms som säger att en passagerare kommer dö var tjugonde minut om Bill inte ser till att $150 miljoner sätts in på ett konto – men hur kan den skyldige komma undan med att döda folk på ett plan, och vem är den ansvarige..?

Det finns få miljöer som skrämmer så många så starkt som flygplansmiljö, bara själva tanken att vara inlåst i ett litet utrymme tusentals meter upp i luften i fler timmar är påfrestande nog, därför är filmer som utspelar sig på flygplan oftast väldigt spännande. Non-Stop är inget undantag, man grips med i filmens handling och spänningen är på topp redan från de första minuterna. Frågorna är många, tiden är knapp och jag frågar mig själv om och om igen; vem är det som gör detta?

Efter första vändningen tas filmen in i en helt ny riktning som tyvärr inte håller; ju mer som avslöjas desto otroligare blir det. Mot slutet är det nästan skrattretande vilken orealistisk soppa det hela förvandlats till och jag undrar även vem som bestämde sig för att casta den talangfulle Julianne Moore i en otacksam biroll där hon knappt är med. Liam Neeson gör precis som alla hans filmer nuförtiden; vrålar, skjuter, slåss och är allmänt argsint. Det hela fungerar, dock är slutet långt ifrån den upplösning man förväntar sig när filmen väl börjar. Non-Stop kammar hem en trea trots många scener som är långt ifrån trovärdiga tack vare den spännande uppbyggnaden.

3/5