Recension: Avatar

Avatar

En film med allt

Ingen kotte har undgått Avatar. Överraskande nog finns det folk som inte har sett den, men det finns ingen som missat namnet, affischen och succén som den lyckats uppnå. 3D är hetare än någonsin tack vare Avatar. Dess handling är mycket basic, det är simpelt och låter hjärnan gå på semester. Jake (Sam Worthington) är en soldat som får i uppdrag att spionera på ett folkslag vi namn Na’vi (blåa, långa och smala utomjordingar som lever på planeten Pandora). Hans kropp och utseende förändras så han ser ut som en Na’vi och härifrån sätter filmen igång. Varför han ska spionera på dessa har med ekonomiska problem att göra, och självklart ska han även manipulera utomjordingarna till att göra så som dem (människorna) vill.

Men vad händer? Jo, Jake inser att människorna har fel, samtidig som han faller för Neytiri i Na’vi-stammen. Vilken sida ska Jake välja? Hur utvecklas filmen..? Alla som sett Pocahontas vet hur detta kommer sluta. Som sagt, storyn är inte mycket att hänga i granen, men däremot är uppbyggnaden av planeten Pandora, utomjordingarna och alla detaljer helt briljanta. Personligen såg jag filmen i 3D och smälte in i den nya världen ganska snabbt. Det är som att komma till ett nytt land, allt är nytt och fascinerande. I Pandoras skog bor det olika sorters djur, olika växter frodas och på nätterna blir skogen självlysande. Det är fint, vackert och helt lysande! Det visar sig även att Na’vi-stammen har olika traditioner, ritualer och även språk, så även de känns som ett nytt folkslag.

Att allt detta har kommit från James Camerons fantasi har jag grymt svårt att tro på, däremot tror jag att han med hjälp från andra lyckats skapa en värld Pandora, mångsidig och vacker. Manuset är på många ställen helt värdelös, det fälls kommentarer som skulle platsa i en parodirulle, samtidigt som det på vissa ställen är helt suverän. Mycket handlar om dagens läge i världen, detta är ingen tom actionrulle, utan tänker man efter hittar man mycket som filmen kritiserar och säger att våld inte ska bekämpas med våld, gemenskap är viktigt och tillsammans är vi starka. Musiken är överraskande dåligt, på vissa ställen lät det som musik från barnfilmer som visas på TV. Fotot, effekterna och resten av det tekniska är på toppnivå. Det blir en stark fyra till Avatar.

4/5

Action: 5

Filmens specialitet: Svepas bort i en ny värld - 5