Recension: Deliver us from Evil

Deliver us from Evil

Klichétyngd ondska

Polisen Sarchie (Eric Bana) jobbar i New York och bor tillsammans med sin fru och deras lilla dotter. Trots att han genom jobbet fått uppleva många otäcka händelser blir han ändå chockad när en kvinna kastar ner sin son i en lejonbur på ett zoo. Väl på plats visar det sig att kvinnan försvunnit in i zoot, strömmen har gått och folk har utrymt stället. Sarchie letar upp kvinnan med det visar sig snabbt att hon inte är vid medvetande – hon är snarare sagt besatt – och inom loppet av de kommande dagarna inser han att det är fler och fler människor i New York som börjat bete sig på detta sätt. Vad är anledningen..?

Det är alltid kul med nya vinklingar på urvattnade teman; demoner, exorcismer och präster har jag fått nog av för en livstid, men när man som grund har en polishistoria som tar en övernaturlig vändning är det mer än välkommet. Detta är en thriller/skräck som till största del bygger upp stämningen och använder sig flitigt av spänning men det bjuds även på en del riktigt välfungerande hoppa-till-scener som fick mig att hoppa högt i biofåtöljen (för att inte nämna ett par riktigt äckliga gore-scener). Det är kul att se Eric Bana i en roll utanför hans safe-zone, även om han ibland känns lite träig.

Däremot är manuset riktigt dåligt – manusmässigt bockar man nästan av varenda kliché som finns. När prästen (som här både röker och dricker) dyker upp i bild vet man direkt vad han kommer säga, hur filmen kommer sluta och vad klimaxet kommer bestå av. Det är trist att man inte jobbat lite mer på manuset då handlingen i sig känns som man mixat två olika genrer och har en fräsch känsla över sig. Jag hade förväntat mig lite mer av regissören bakom den effektiva Sinister, men Deliver us from Evil lyckas kamma hem en halvstadig trea.

3/5

Recension: Edge of Tomorrow

Edge of Tomorrow

Snyggt förpackad antiklimax

Kriget mot utomjordingarna är i full gång och en av de avgörande striderna närmar sig. Cage (Tom Cruise) är en officer som mot sin vilja blir utskickad till att just strida vid människornas sida – men något går fel och han hamnar i en upprepning av samma dag, om och om igen. Han börjar därför försöka hitta svagheter hos fienden och träna upp sig dag för dag, och tillsammans med stjärnkrigaren Rita (Emily Blunt) försöker han störta kärnan i utomjordingarnas system.

Trailern utlovar en bombastisk och actionfylld film med en smart handling; filmen är actionfylld så länge du gillar att se på samma actionsekvenser och samma scenario om och om igen. Eftersom Cage är fast under en och samma dag är det ytterst lite utrymme för nya händelser och större delen av filmen spenderas på att an just får se samma saker hända fast vid olika tillfällen. Actionsekvenserna blir då repetitiva och trots att det är välgjort och snyggt kan jag inte skaka av mig känslan av antiklimax.

Utomjordingarna är väldigt läckert gjorda även om de är aningen överarbetade, Cruise och Blunt fungerar som krigskompanjoner och storyn är intressant, smart och uppfräschande i jämförelse med all dussinaction som görs nuförtiden. Trots filmens starka sidor brister det just i actiondelarna och det känns aldrig maffigt – ”wow-känslan” uteblir. Det blir en stark trea till Edge of Tomorrow som tack vare skickligt ihopsatt handling inte känns som en film i mängden.

3/5

Recension: The Fault In Our Stars

The Fault In Our Stars

Trovärdiga ögonblick

Hazel (Shailene Woodley) har lungcancer; den elakartade typen som gör det svårare för henne att andas. Därför går hon alltid runt med en tub och slangar in i näsan för att kunna andas och hålla igång lungorna. Plötsligt vänder allt och hennes sjukdom saktar ner trots läkarnas prognos, hon får mer tid till att leva och börjar då i en krisgrupp där ungdomar med cancer träffas för ett berätta om sina livshistorier. Under ett möte träffar hon Augustus (Ansel Elgort) som överlevt cancern men förlorat sitt ben i kampen mot sjukdomen; tycke uppstår och en fin kärlekshistoria tar sin början…

Jag läste ut boken under en flygning och sista tredjedelen bokstavligen förstörde mig – sen dess har jag räknat ner dagarna fram tills att filmen släppts. Det är en trogen och välgjord filmatisering som får med det mesta; den sarkastiska tonen, den otippade kärleken, sjukdomens för och nackdelar samt Hazels inre känslor och tankar. Skådespeleriet är mycket bra, det slår gnistor om Woodley och Elgort; regissören drar gärna ut på fina ögonblick så de känns trovärdiga, jag som publik köper det som händer på vita duken.

Slutet som berättas i detalj är oerhört tung i boken men har kortats ner – kanske för att filmen hade blivit för sorglig. Jag har aldrig sett så många personer gråta under en biofilm; jag kunde bokstavligen höra en nål falla till marken (om det inte hade varit för den hulkande tjejen på raden framför som brast uti ett skri av tårar), dock hade jag gärna sett de små detaljerna från slutet även i filmen. Tunga filmer är en lyxvara vi inte får se så mycket av nuförtiden så därför blev jag aningen paff när filmen valde en lättare upplösning; det är även anledningen till varför betygsfemman uteblir. The Fault In Our Stars får en stark fyra.

4/5

Recension: Oculus

Oculus

Spegel spegel på väggen där…

Kaylie och Tim återförenas flera år efter en traumatisk upplevelse som fick Tim inspärrad på mentalsjukhus. Efter en stel hälsning börjar Kaylie prata om det faktum som fick Tim inspärrat i första plats – en viss kraft som kom in i deras barndomshem via en antik spegel och ändrade beteendet hos deras föräldrar. Hon nämner att hon även spårat upp spegeln och har planer på att förinta kraften i den; något som blir en svår kamp för syskonen.

Detta är en grovt berättad film; en månad till i klipprummet hade inte skadat för att få dess övergångar att flyta ihop snyggare. Det är två historier som berättas, både om syskonens nutid och dåtid och det vävs ihop på att makabert men snyggt sätt. Det finns gott om spänning och rysliga ögonblick, man slänger in ett par milda men väldigt effektiva äckeleffekter och filmen håller en någorlunda jämn takt.

Däremot brister det ganska mycket i agerandet; Karen Gillan och Brenton Thwaites spelar syskonparet utan någon som helst kemi eller inlevelse, kortaste strået drar dock Gillan då hon i vissa delar överspelar så grovt att jag ryste ofrivilligt till. Nya stjärnskottet Thwaites går mestadels runt och ser ut som en bortkommen hund (pudel) – jag hade gärna sett filmen med andra talangfulla skådespelare eftersom mycket med denna skräckis just ligger i agerandet. Slutet bjuder på en härligt ångestfylld twist och Oculus kammar hem en trea trots bortslösad potential.

3/5

Recension: Non-Stop

Non-Stop

Non-stop spänning

Bill Marks (Liam Neeson) jobbar som undercover polis på olika flyg för att garantera passagerarnas säkerhet och se till att flygplanet når sin destination utan större problem. När Bill är på ett flyg får han ett hotfyllt sms som säger att en passagerare kommer dö var tjugonde minut om Bill inte ser till att $150 miljoner sätts in på ett konto – men hur kan den skyldige komma undan med att döda folk på ett plan, och vem är den ansvarige..?

Det finns få miljöer som skrämmer så många så starkt som flygplansmiljö, bara själva tanken att vara inlåst i ett litet utrymme tusentals meter upp i luften i fler timmar är påfrestande nog, därför är filmer som utspelar sig på flygplan oftast väldigt spännande. Non-Stop är inget undantag, man grips med i filmens handling och spänningen är på topp redan från de första minuterna. Frågorna är många, tiden är knapp och jag frågar mig själv om och om igen; vem är det som gör detta?

Efter första vändningen tas filmen in i en helt ny riktning som tyvärr inte håller; ju mer som avslöjas desto otroligare blir det. Mot slutet är det nästan skrattretande vilken orealistisk soppa det hela förvandlats till och jag undrar även vem som bestämde sig för att casta den talangfulle Julianne Moore i en otacksam biroll där hon knappt är med. Liam Neeson gör precis som alla hans filmer nuförtiden; vrålar, skjuter, slåss och är allmänt argsint. Det hela fungerar, dock är slutet långt ifrån den upplösning man förväntar sig när filmen väl börjar. Non-Stop kammar hem en trea trots många scener som är långt ifrån trovärdiga tack vare den spännande uppbyggnaden.

3/5

Recension: Grace of Monaco

Grace of Monaco

Vart är innehållet?

Skådespelerskan Grace Kelly (Nicole Kidman) är förvirrad och vet inte vad hon ska ta sig till i livet; ska hon flytta tillbaka till Hollywood och ta upp sin karriär genom att medverka i en film av Hitchcock eller stanna kvar i Monaco vid sin mans sida och uppfylla sin skyldighet som fru och prinsessa? Hur ska hon klara av seder och bruk som hon inte är van vid, språk hon inte behärskar och det ständiga hotet från Frankrike som vill invadera Monaco?

Nicole Kidman är ett säkert kort att satsa på när det kommer till starka roller inom filmvärlden; hon lever alltid upp och det är sällan man blir besviken på  hennes spel. I rollen som den naive Grace faller hon dock en aning då naivt aldrig varit hennes starka sida – men bränner till i ett par scener när hon ryter ifrån och framstår som mer slug än naiv. Med andra ord är hon helt enkelt felcastad, även om absolut funktionerar i huvudrollen. Även Tim Roth är bra som hennes make, trots att han inte har mycket att jobba med på manusfronten.

Då ställer jag mig frågan; vart är innehållet? Detta kunde ha blivit en mycket gripande, medsvepande och på sina håll spännande filmatisering av en ikons liv men här uteblir så många element. Miljöerna är fina, Nicole Kidmans stylist har haft fullt upp och fotot är riktigt läckert; musiken dånar på bra och kameraglidningarna är snyggare än vad de har rätt till att vara; men varför så mycket yta och så lite fördjupning? Det är en lättsam film som inte kräver mycket (eller någon alls) tankeverksamhet, men jag hade förväntat mig mer av temat i fråga. Grace kammar hem en svag trea.

3/5

Recension: RoboCop

RoboCop

Lättglömd remake trots potential

Året är 2028 och USA har tagit fram ett nytt robotsystem som ersatt soldater och poliser utomlands – men innanför USA:s gränser är det fortfarande människor som jobbar som poliser. Invånarna och politikerna är kluvna över vad som är bästa för USA:s framtid samtidigt som rapporterna från utomlands visar att robotsystemet funkar bra – men kan man lita lika mycket på en maskin som en människa med samvete? När polisen Alex Murphy (Joel Kinnaman) är med om en livshotande olycka ser man chansen i att mixa robot och människa för att rädda hans liv och samtidigt skapa en ny sorts polis…

Jag har inte sett den gamla version som denna remake bygger på, men efter en lovande start flyter filmen långsamt på och inte mycket händer. Allt som man räknar med händer utan större överraskningar och filmen lämnar ett ljummet intryck; det finns sidoelement som är väldigt intressanta, liksom de etiska och moraliska aspekterna, vad som ger en robot rätten att ta livet av en människa och mer därtill, men det skrapas försiktigt på ytan utan någon större djup eller mening.

Svenska stjärnskottet Kinnaman är lika träig och monoton som Keanu Reeves – han är duktig på att ”spela” robot i alla fall, om detta nu är en bedrift man vill lyckas med. Gary Oldman gör filmens starkaste och bäst spelade karaktär som en kluven läkare som slits mellan utvecklingen och vad hans hjärta vill, samtidigt som actionscenerna är få och väldigt tama. RoboCop lämnar som helhet ett svagt intryck och filmen är bortglömd innan eftertexterna börjat rulla – det blir en tvåa.

2/5

Recension: The Other Woman

The Other Woman

Enade kvinnor

Carly (Cameron Diaz) dejtar den perfekta mannen; han är stilig, skämmer bort henne och dyker upp utanför hennes jobb med blommor. När Carly plötsligt upptäcker att han i själva verket är gift ställs saker på sin ända när hans fru Kate (Leslie Mann) letar upp henne för att bekräfta sin mans otrohet; men det visar sig snabbt att det inte är endast dessa två kvinnor han har varit otrogen mot. Carly och Kate bestämmer sig på att hämnas och när en tredje tjej adderas till duon börjar galenskaperna ta form…

Detta är en flummig film som inte tar sig själv på alldeles för stort allvar; det är skrikigt och högljutt, galet och stört; filmen är helt enkelt inte trovärdig. Men köper man konceptet är det en väldigt rolig film som för omväxlings skull inte låter de kvinnliga karaktärerna bråka över en man, utan de sätter dit honom. Leslie Mann, vars karaktär bryter ihop var femte minut är filmens stora stjärna som frambringar många skratt samtidigt som Diaz känns divig och stel - utan känsla för komik, vilket är ovanligt för henne.

Filmens längd är aningen för långt och man tappar lite fart och skratt mot slutet men de sista 10 minuterna är så brutalt härliga att det väger upp bristerna. Som komedi fungerar filmen utmärkt, även om det är bitvis förutsägbart och over-the-top får man inte brist på skratt vilket en komedi ska frambringa. Det blir en stadig trea till The Other Woman som både roar och underhåller.

3/5

Recension: Godzilla

Godzilla

Gigantiska monster – små människor

Ännu en remake har hunnit ikapp oss; nu är det återigen dags för Godzilla att ta över bioduken och stampa sönder valfri storstad i USA. Efter den senaste (enligt många besvikelsen) som kom 1998 har man legat lågt med att återuppliva skräcködlan, men nu är det Ford (Aaron Taylor-Johnson) och hans fru Elle (Elizabeth Olsen) som råkar ut för stridernas strid när Godzilla och andra okända varelser satt in siktet på San Fransisco.

Handlingen är varken mer eller mindre och kretsar till större del runt de mänskliga karaktärerna som är allt annat än intressanta; Johnson är oerhört träig och tråkig i huvudrollen samtidigt som Olsen kunde ha spelats av valfri blondin. Tyvärr tar det mer än en timma för filmens huvudrollshavare, Godzilla, att visa sig och när han väl gör det är det en halv sekund. Sen får vi som publik vänta ytterligare till slutstriden innan man får se honom ordentligt – andra varelser av diverse ursprung får gott om utrymme i filmen vilket får Godzilla att framstå som en sidokaraktär.

Bortsett från otroligt monotona skådespelare är det fullt ös som gäller; det exploderar, skjuts och slåss för fullt, även om Godzilla inte även syns till. Sista halvtimman bjuder på allt från demolering av San Fransisco till kärnvapensexplosioner så det blir en hel del action till slut – även om filmen vid det laget tappat all spänning. Effekterna är som väntat underbart snygga och en del scener imponerar stort; synd att filmen som helhet inte gör det. I mitt tycke är versionen som kom 1998 både mer underhållande och mer Godzillafylld vilket en film med titeln ”Godzilla” borde vara, dock är denna av högre kvalité. Tråkigt att klimaxet utspelar sig i totalt mörker och dimma – lärde dem sig inte från 1998:as version som utspelade sig endast i regn? Godzilla får en halvstark trea.

3/5

Recension: The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2

En sving åt rätt håll

I uppföljaren till den måttliga succén som hade en del brister får vi återigen följa Peters kamp för att balansera privatlivet med tjejen, vännerna, rollen som Spider-Man och de otaligt många skurkar som hotar att förgöra New York (och eventuellt världen). Det blir lättare sagt än gjort när skurk efter skurk avlöser varandra och den mäktigaste, Electro (Jamie Foxx), bestämmer sig för att han vill ha en värld utan Spider-Man. Japp, det blir helt enkelt väldigt många nät som vår spindelvän får bolla med.

Många har haft problem med att uppföljaren har alldeles för många sidohistorier och det är alldeles för mycket som pågår; jag tycker motsatsen. Det är uppfriskande att publiken inte ses som korkad; det är en hel del historier som berättas och det görs smidigt; Parkers vän Harry introduceras och det hela tätnar när Parker börjar gräva i det förflutna för att förstå vad hans föräldrar jobbade med. Romansen mellan Parker och Gwen blir allt finare att se på och ingen kan förneka det faktum att Garfield och Stone har kemi, närvaro och oerhört mycket charm tillsammans.

Filmens brister finns dock i manuset för skurkarna; det är krystat och replikerna känns som tagna ur en B-film. När Foxx gapar ut att han vill ha en värld utan Spider-Man kan jag inte göra annat än att skratta och fråga mig själv ”varför?” Det är även lite väl många luckor som lämnas åt slumpen när det kommer till skurkarna; många frågor lämnas obesvarade. Men styrkan ligger i dramat och de mänskliga karaktärerna även om effekterna och actionsekvenserna har piffats upp rejält. Mycket hjärta och mindre hjärna – till nästa film hoppas jag på lite mer tanke bakom det hela även om detta var en sving åt rätt håll. Det blir en stark trea.

3/5

Recension: The Amazing Spider-Man

The Amazing Spider-Man

Överflödigt men starkare grund

Efter tre Spider-Man filmer signerade Sam Raimi med Tobey Maguire i huvudrollen är det tack och hej och dags för en ny skara filmskapare att omstarta hela serien. Nya Peter Parker gestaltas av Andrew Garfield som i ung ålder lämnas av sina föräldrar för att senare växa upp och falla för Gwen Stacy (Emma Stone), en söt tjej i hans klass. Under en dagsutflykt till Oscorp blir Parker biten av en spindel och… Ja, ni vet historien.

Det är samma historia som i förra generationens Spider-Man filmer men det är mer fokus på Parkers föräldrar och vad som hände med dem; MJ syns inte till och har ersatts av Gwen som spelas av en oerhört charmig Stone. Även Garfield känns mer given i rollen som Parker och han ser mer ut som en tonåring än vad Maguire någonsin gjorde. Det är mörkare, tyngre och mer styrka i filmen och insatserna.

Däremot är filmens skurk oerhört ointressant och fult gjord; effekterna håller tyvärr inte alltid och det brister på mer än två ställen. En del tomma hål fylls aldrig och jag väntar ständigt på att Parker ska försöka lösa mysteriet med sina föräldrar men det händer inte… Det finns en del positiva men även negativa aspekter med filmen som får helhetsintrycket att bli ”meh” – det blir snarare inget intryck. Filmen bygger upp sig på starkare grund för framtida uppföljare men som det ser ut nu blir det en svag trea.

3/5

Recension: Noah

Noah

Noahs ark flyter men…

Noah (Russell Crowe) har fått en uppgift av Skaparen; att rädda alla djur men låta syndafloden skölja bort alla människor och deras vidriga levnadssätt, att ge världen efter detta en chans till ett nytt och bättre liv utan människor. Tillsammans med sin fru Naameh (Jennifer Connelly) och deras barn börjar de bygga den välkända arken, men tiden är knapp och hoten från människorna blir alltmer påtaglig.

Darren Aronofsky som tidigare regisserat briljanta Black Swan, The Fountain och Requiem for a Dream tar sig vatten över huvudet när han försöker göra mer av den klassiska historien än vad det egentligen går. Med en budget på $125 miljoner går han loss med änglar, stenjättar och hjordar av datoranimerade djur – och när syndafloden slår till känns det plötsligt som man tittar på katastroffilmen 2012.

Crowe vrålar, Connelly gråter och filmens speltid på 140 minuter drar ut på varenda scen – bokstavligen. När Emma Watson och Logan Lerman väl dyker upp är det försent att rädda filmen trots Watsons smått lysande insats som inte lämnar någon oberörd. Det är bombastiskt och pompöst, dödsallvarligt och grått; ibland fungerar det men mer än en gång bidrar det till fniss och fnys från publikens sida.

Några pluspoäng kammar dock filmen hem; musiken är otroligt fin och välkomponerad, även om det är aningen för överdramatiskt fungerar det med det som händer i filmen. Effekterna fungerar, även om jag personligen inte blev alltför övertygad av varken djuren, jättarna eller syndafloden – samtidigt som både Watson och Connelly slår till med fina insatser. Noahs ark flyter på men filmen sjunker ju närmare slutet vi kommer; Aronofsky hade nog en god tanke men även den sjönk under produktionen och Noah misslyckas med att kamma hem något annat än en svag två.

2/5

Recension: Dallas Buyers Club

Dallas Buyers Club

Starka prestationer lyfter tungt ämne

Året är 1985, vi befinner oss i Dallas och introduceras till Ron Woodroof (Matthew McConaughey) som lever ett liv fylld med knark, alkohol och oskyddat sex. Efter en olycka som får honom att hamna på sjukhus får han den omskakande nyheten att han smittats med HIV, något som han först viftar bort innan verkligheten hinner ikapp honom. Han upptäcker en del läkemedel som bromsar ner sjukdomen men som är illegala i USA; därför börjar han smuggla in det i landet dels för att sälja det och dels för eget bruk, vilket tar honom till en helt annan värld…

McConaughey spelar inte Ron – han är Ron Woodroof till utseendet, beteendet och språket. Att han tappade så många kilon för att gå in i sin karaktär bidrar till att man knappt känner igenom honom så det känns aldrig som om en stor Hollywoodstjärna är med i filmen vilket i detta fall är något positivt. Detta är hans bästa prestation genom karriären, en prestation som blir svår att toppa. Även Jared Leto lyser i sin roll som transpersonen Rayon, en charmig karaktär som man verkligen lider med. Dock är Jennifer Garners insats överraskande stelt och endimensionellt vilket utmärker sig negativt genom rullen.

Det är ett tungt ämne filmen brottas med men det är gjort med känsla och förståelse; jag älskar det faktum att man ger läkemedelsindustrin en fet känga och ännu en gång visar att pengar går före moral och människors välmående. Ämnen som HIV och homosexualitet kan lätt bli väldigt politiskt korrekta när det skildras på film men här tar man ställning och det är väldigt tydligt vad filmskaparna vill få fram med budskapet. Dallas Buyers Club kammar hem en stark fyra och lyckas beröra, upplysa och ge inblick i en HIV-smittad mans liv under 80-talet.

4/5

Recension: Wolf Creek 2

Wolf Creek 2

Mer av allt

Åtta år efter att första Wolf Creek landade på DVD-hyllorna har uppföljaren hunnit ikapp oss och med samma regissör bakom ratten blir det inget annat än bra. Vi får denna gång följa en serie olika karaktärer till skillnad från föregångaren där all fokus var på filmens huvudtrio; vi introduceras till ett tyskt par och senare en brittisk kille som alla blir terroriserade av den sadistiske Mick Taylor.

Uppföljaren är större, snyggare, blodigare och längre än första filmen; mer av allt, några nya element samt en liten fördjupning i karaktären Mick som måste vara en av de mest obehagliga och vidriga seriemördarna som någonsin skildrats på film. Det är fart och fläkt genom hela filmen – dock känns det som helheten bara består av några sekvenser som staplats ihop i klipprummet; det hänger ihop men det känns som olika kapitel – en viss scen med en känguruflock känns oerhört udda.

John Jaratt verkar njuta av att få lufta sin inre sadist och har oerhört kul i rollen som Mick samtidigt som Ryan Corr funkar som en pretty-boy som är med om sitt livs värsta natt. Regissören har även lagt om stuket lite; istället för att lära känna karaktärerna innan helvetet bryter loss får vi lära känna dem under färden, något som bidrar till att uppföljaren inte har originalets långa uppbyggnad. Wolf Creek 2 kammar hem en stark trea och slutet är bland det bästa jag sett inom skräckfilmer – någonsin.

3/5

Recension: Pompeii

Pompeii

Uppfyller allt en guilty pleasure ska

Den unga Milo (Kit Harington) ser sin familj bli brutalt mördad och redan i ung ålder säljs han som slav; i senare år ägnar han sig åt att strida i arenor för de rikas nöje och slutligen hamnar han i Pompeii, en stad i skuggan av en gigantisk vulkan. Medan han kommer i kontakt med stadens prinsessa, förbereder sig åt de kommande fighterna och skaffar sig allt från vänner till fiender märker han även att vulkanen lever och kan när som helst ställa till med en katastrof som hotar allt och alla.

Pompeii är en så kallad guilty pleasure med ett omöjligt kärlekspar, en hämndhistoria och en väntande naturkatastrof som fungerar som filmens explosiva klimax. Letar du efter djupare mening, karaktärsutveckling eller ett tungt manus bör du återigen spana in Gladiator, annars är detta en överraskande snygg film som bjuder på allt en guilty pleasure skall och mer därtill. Skådespelarna är fina att se på (även om själva agerandet inte är lysande), miljöerna vackra och effekterna håller mycket högre klass än vad jag väntat mig. Även fotot och kameraarbetet är över medelmåttigt för dagens katastroffilmer och det är en snyggt förpackade filmupplevelse man bjuds på.

Regissören Paul W.S. Anderson som på senare tid bjudit oss på en drös av Resident Evil filmer vet hur man hanterar effekter, slagsmål och action överlag; dessa är filmens största styrkor. När det väl smäller är det högt och länge, men när det kommer till de lite viktigare bitarna såsom originalitet och stereotyper faller han platt till marken och jag bockar av kliché efter kliché. Pompeii är dock ett påkostat projekt som har svaga och starka sidor på gott och ont, och så länge du inte förväntar dig ett mästerverk gör den sitt jobb. Och ja, slutscenen är oerhört vacker – Pompeii får en trea.

3/5