Recension: Pompeii

Pompeii

Uppfyller allt en guilty pleasure ska

Den unga Milo (Kit Harington) ser sin familj bli brutalt mördad och redan i ung ålder säljs han som slav; i senare år ägnar han sig åt att strida i arenor för de rikas nöje och slutligen hamnar han i Pompeii, en stad i skuggan av en gigantisk vulkan. Medan han kommer i kontakt med stadens prinsessa, förbereder sig åt de kommande fighterna och skaffar sig allt från vänner till fiender märker han även att vulkanen lever och kan när som helst ställa till med en katastrof som hotar allt och alla.

Pompeii är en så kallad guilty pleasure med ett omöjligt kärlekspar, en hämndhistoria och en väntande naturkatastrof som fungerar som filmens explosiva klimax. Letar du efter djupare mening, karaktärsutveckling eller ett tungt manus bör du återigen spana in Gladiator, annars är detta en överraskande snygg film som bjuder på allt en guilty pleasure skall och mer därtill. Skådespelarna är fina att se på (även om själva agerandet inte är lysande), miljöerna vackra och effekterna håller mycket högre klass än vad jag väntat mig. Även fotot och kameraarbetet är över medelmåttigt för dagens katastroffilmer och det är en snyggt förpackade filmupplevelse man bjuds på.

Regissören Paul W.S. Anderson som på senare tid bjudit oss på en drös av Resident Evil filmer vet hur man hanterar effekter, slagsmål och action överlag; dessa är filmens största styrkor. När det väl smäller är det högt och länge, men när det kommer till de lite viktigare bitarna såsom originalitet och stereotyper faller han platt till marken och jag bockar av kliché efter kliché. Pompeii är dock ett påkostat projekt som har svaga och starka sidor på gott och ont, och så länge du inte förväntar dig ett mästerverk gör den sitt jobb. Och ja, slutscenen är oerhört vacker – Pompeii får en trea.

3/5