Recension: Cassadaga

Cassadaga

Alldeles för splittrat

Claire förlorar sin syster i en mycket tragisk olycka som leder till att hon blir deprimerad och åker ut på landsbygden för att koppla av och få inspiration till sitt målande. Hon kommer i kontakt med lite nya människor och träffar en kille; Mike, vars dotter tar målarlektioner hos henne. Claire får möjligheten att ta kontakt med sin systers ande, men någon annan vill kontakta henne, någon i stort behov av hjälp. Det blir svårare än väntat då Claire är döv och skumma typer börjar dyka upp omkring henne…

Det är en ambitiöst gjord film med känsla och finess, storyn är välberättad och skådespeleriet över medel. Skaparna är dock splittrade över vilken riktning de vill ta; romantisk thriller, spökhistoria eller tortyrporr? Filmens uppbyggnad är stadig, även om det är lite långsamt och alldeles för lite skräck. Det blir lätt distraherande när filmens hjältinna filmas i trosor alldeles för många gånger och även sexscenen känns påtvingad och omotiverad.

Sista akten tar upp farten och bjuder på en ganska omtumlande färd som är rafflande och bra, men helhetsintrycket förblir splittrat och ganska svagt. Det är för lite skräckelement, trots att de hoppa-till-scener som dyker upp funkar, för att detta ska få kallas för en skräckfilm. Historien har i grund och botten gjorts tidigare, bättre och mer skrämmande, så det blir endast en stark tvåa till Cassadaga.

2/5

Filmens specialitet: vem försöker kontakta Claire? - 2

Recension: Looper

Looper

Originalitet med brister

Året är 2074 och tidresande har blivit något som kriminella använder sig av när de vill bli av med någon; personen i fråga skickas 30 år bak i tiden där en hyrd person väntar på att få avrätta honom. Joe (Joseph Gordon-Levitt) jobbar som en avrättare och när hans framtida jag (Bruce Willis) skickas till honom för att avrättas kompliceras saker och ting. Varför, och vad är hans framtida jag ute efter? När Sara (Emily Blunt) dras in i det hela inser Joe att helheten är större och berör många fler än vad han räknat med.

Looper är en originell film; rättare sagt så försöker den överdrivet mycket med det, även om många element känns lånade eller tidigare sedda. Gordon-Levitt är som vanligt duktig i sin roll och han passar utmärkt som en ung Willis, vilket gör ett av sina mest minnesvärda roller på länge. Handlingen utspelar sig långsamt och är till största del dialogdriven vilket gör filmen actioninslag mer njutbara än vad de egentligen är. Filmen utmärker sig varken visuellt eller handlingsmässigt, även om den har en och annan snygg scen.

När man i efterhand tänker genom filmen och dess invecklade story inser man att det finns en hel del brister i form av plot holes, detaljer i handlingen som inte går ihop helt enkelt, och det försvagar helhetsintrycket. Looper känns som en sämre och lättare version av Inception, sevärd men i efterhand ganska korkad. Det blir en stadig trea till filmen.

3/5

Filmens specialitet: tidsresande - 3