Recension: Sorority Row

Sorority Row

Gammal, hederlig slasher med skön stämning

En nyinspelning, som faktiskt känns bättre än alla andra nyinspelningar som släpps i skräckgenren. Baserad på en kultförklarad film från 1983, som handlar om fem föreningssystrar, som läser andra året. Under en vild fest, som är introt till filmen (sjukt snyggt intro dessutom), urartar ett spratt totalt och det slutar med ett dödsfall. De fem ”systrarna” lovar varandra att hålla det hemligt, trots olika åsikter, och de gömmer liket. 8 månader senare, när de snart ska gå ut skolan, börjar någon skicka smaklösa mms och det ena leder till det andra. Plötsligt står tjejerna med ett val, ska de överlämna sig till polisen eller är det bara någon som låtsas veta om deras hemlighet?

Det dröjer inte länge tills en maskerad, svartklädd gestalt börjar terrorisera tjejerna och deras vänner/pojkvänner. Är det någon som vet om hemligheten? Eller är det liket som vaknat till liv och begär hämnd..? Man kan inte undgå likheten med Jag vet vad Du gjorde förra Sommaren. Men faktum att denna påminner mycket om 90-talet skräckfilmer är bara något positivt, här är det inte bleka, asiatiska ungar som springer runt och jamar eller några Saw-fällor som man måste ta sig förbi. Det är unga, snygga tjejer & killar som en och en faller för en galen psykopat, och att det hela utspelar sig i skolmiljö gör inte saken sämre.

Som ett stort fan av Scream-serien njöt jag av att se Sorority Row, speciellt när man valt att använda sig av någorlunda duktiga skådespelare och snyggt foto & kameraarbete. Visst finns det missar här och där, och logiken brister ibland, men det är underhållande och spännande med en härlig 90-tals känsla över det hela. Morden är uppfinningsrika och våldsamma, men det är inte äckligt eller jobbigt att se, utan alldeles lagom. Det bjuds även en hel del på svart humor, bitchiga brudar och kåta, korkade killar. En klassisk skräckfilm, helt enkelt. Slutet är aningen svagt, och att det lämnas öppet för en uppföljare gör helheten ännu bättre. Det blir en stadig trea till Sorority Row, så ska du inviga våren med en härlig skräckis, hyr den!

3/5

Filmens specialitet: old school horror - 3