Recension: Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole

Legend of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole

Smärtsamt vacker och hemsk

Soren är en uggla som bor tillsammans med sin bror Kludd, sin yngre syster Eglantine och sina föräldrar. En natt ramlar han och hans bror ut ur boet och de hamnar på marken nedanför trädet. Eftersom de fortfarande är små har de inte lärt sig flyga och det dröjer inte länge innan två stora ugglor kommer och tar dem därifrån. De tas till ett ställe där det finns massvis av ensamma, unga ugglor som tvingas att arbeta under hot och skrämmande omständigheter. Ganska snabbt särar man på Soren och Kludd och de sätts på olika stationer. Soren träffar Gylfie, en pytteliten uggla som han blir vän med och tillsammans bestämmer de sig för att fly därifrån.

Efter att ha sett filmen i tjugo minuter stod det ganska klart för mig att detta inte är någon barnfilm. Barn kan se filmen, men jag tror inte de får ut hälften så mycket som vuxna får. Likheten med förintelsen, dess uppbyggnad och system är skrämmande påtagligt, filmens ton mörk och det är mycket död och elände som genomsyrar filmen. Däremot är animationen det snyggaste som visats på den stora duken i år, och 3D-effekterna är fantastiska. Zack Snyder, filmens regissör, har med hjälp av slow motion skapat de vackraste scener som jag sett i en animerad film. Jag blev riktigt rörd av filmens handling och tycker det är starkt av skaparna att våga ge ut en animerad film med så seriöst budskap.

Det är synd att filmen inte fått så mycket uppmärksamhet eller den kritik den verkligen förtjänar, då många klagar på att filmens story är alldeles för svag, medan jag tycker motsatsen. Det enda som inte är tilltalande med filmen är titeln, som för övrigt är ”Legenden om ugglornas rike” på svenska. Annars är detta en vacker, gripande och spännande animerad film med några perfekt utförda stridsscener. Det blir en stark fyra.

4/5

Effekter: 5 (i detta fall, 3D-effekter)

Filmens specialitet: tro på dina drömmar - 5