Recension: Piranha 3D

Piranha 3D

Blodigt och vulgärt, men samtidigt snuskigt underhållande

Vad mer kan sägas om en film som handlar om en sjö vars botten spricker upp och släpper ut tusentals förhistoriska pirayor, samtidigt som hundratals halvnakna och spritkåta ungdomar förbereder sig för årets största vattenparty, som råkar äga rum i samma sjö? Lägg till härlig partymusik, datoranimerade pirayor och nakna bröst så har du filmen i ett nötskal. Faktum är att första halvan av filmen lätt skulle kunna användas som stämningshöjare under vilken förfest som helst. Vet du vad du ska förvänta dig; en b-skräckis med fula effekter, massa naket, sexrelaterad humor och oerhört mycket blod kommer du älska Piranha 3D.

Nu har man naturligtvis tvingat in en story också, som kretsar runt sheriffens son Jake, som hamnar på en båt tillsammans med en porrfilmproducent (Jerry O´Connell ser ut att ha riktigt roligt i sin roll) och några sexiga brudar för att åka ut på sjön och spela in lite barnförbjudna scener. Fast det dröjer inte länge innan pirayorna börjar löpa amok och bokstavligen kötta av allt i deras väg. Det blir inte bara en kamp mot pirayorna, utan även mot de idiotiska ungdomarna som under tiden tydligen supit bort de sista av sina hjärnceller, för när polisen kommer till området och meddelar att ”we have an emergency” skriks det ut ”don’t worry, we have beer over here”.

Vi får se några stora skådisar dyka upp i små och stora roller, Richard Dreyfuss som komiskt nog medverkade i Hajen inleder filmen. Elisabeth Shue som har en meritlista längre än de flesta i Hollywood spelar Jakes mamma och Christopher Lloyd från Tillbaka till Framtiden ger oss information om de förhistoriska pirayorna. Det som är mest underhållande genom hela filmen är hur mycket nakna bröst man har lyckats få med, de guppar, blöts ner och trycks ut i publikens ansikte med hjälp av 3D-tekniken. Eli Roth (mannen bakom Hostel-filmerna) dyker upp i en liten roll som går ut på att med en vattenpistol spruta vatten på några dansande tjejers bröst så deras tröjor blir genomskinliga. Smakfullt? Knappast. Underhållande? Som fan.

Våldet är over the top, armar och ben bits av, ögon gnagas ut och blodet färgar vattnet rött som aldrig förr. Men sadistiskt nog är det mer kul än läskigt, eftersom hela situationen har uppbyggts med sådan komisk touch. Filmen har glimten i ögat rakt igenom och tar inte sig själv på stort allvar, den blinkar med båda ögonen mot publiken och även mot b-filmsgenren, som till stor del består av skräckisar. 3D-effekterna används flitigt, till allt från spyor och blod till bröst och rumpor. Det blir en stadig fyra till Piranha 3D, som underhöll mig som aldrig förr i en biosalong. Och precis som en typisk skräckfilm slutar den öppet, och en uppföljare är redan i produktion (under titeln Piranha 3DD, som syftar på D-kupor).

4/5

Skratt: 4

Filmens specialitet: pirayor & bröst & blod - 5