Recension: The Sorcerer's Apprentice

The Sorcerer’s Apprentice

Nicolas Cage lär ut magi

Dave (Jay Baruchel) blir som ett litet barn märkt för livet efter att ha stött på en underlig man vid namn Balthazar (Nicolas Cage). Balthazar sugs ner i en urna mitt framför Daves ögon och mycket mer händer inte, Dave försöker glömma det som har hänt och filmen hoppar 10 år in i framtiden, då urnan återigen öppnas, Balthazar kommer ut och letar upp Dave för att tala om för honom att han är en trollkarl. Inte vilken trollkarl som helst, utan han ska bli efterträdaren till en oerhört mäktig trollkarl och det är viktigt att Dave lär sig att hantera sina krafter. Under tiden smider den onda Maxim (Alfred Molina) planer på att frigöra onda krafter i form av Morgana, en ond häxa som vill ta över världen.

Som ni märker är storyn väldigt basic och påminner både om Harry Potter och andra filmer i denna genre. Jay Baruchel är inget charmtroll heller, så filmen bärs upp mest av Cage och Molina, som är riktigt underhållande i sin roll som den ondskefulla Maxim. Han själ varje scen som han dyker upp i och när han kommer vet man att det snart kommer explodera, blixtra och trollas som aldrig förr. Det händer saker och ting nästan hela tiden, handlingen förs framåt blixtsnabbt och effekterna staplas ovanpå varandra snabbare än en duracellkanin på Redbull. Det är snyggt, underhållande och riktigt förutsägbart. När Daves barndomskärlek dyker upp vet man precis vilken nivå denna film befinner sig på, och faktum att detta är en barnfilm för barn.

Släng med en drake, en blond brutta och en persisk kvicksandsmatta så får du 90 minuter som är väldigt underhållande och snyggt förpackade, men samtidigt fattig på överraskningar och smart humor. Det blir dock en trea till filmen.

3/5

Filmens specialitet: drake går loss i Chinatown - 4