Recension: Shrek - Forever After

Shrek – Nu och för alltid

Roligt med fint budskap

Shrek är det typiska exemplaret på hur man totalt förstör en bra serie, men lyckas rädda den i sista sekund. Ettan som dök upp för några år sedan var en stor hit världen över, dels på grund av dess charmiga karaktärer och dels eftersom filmen drev vilt med karaktärer, repliker och scener från andra filmer. Tvåan var snäppet vassare, även om det hela kändes som en blek kopia av ettan. Trean däremot var en total katastrof, men trista skämt och en riktigt värdelös story. Så när det blev dags för en fyra var förväntningarna låga – speciellt med tanke på att fyran marknadsfördes med ”sista kapitlet” och ”3D”. Två knep att lura till sig så stor publik som möjligt.

Jag såg filmen i 3D med engelskt tal. Hade hellre sett den i vanligt format, men den visades endast i 3D om man ville ha engelskt tal. Efter att ha sett den i 3D kan jag säga att filmen varken använder sig av 3D effekter eller ens anpassar sig efter formatet, den hade varit minst like bra i det vanliga formatet.

Shrek har nu slått sig till ro, tillsammans med sin fru, sina tre barn, Donkey (Donkeys mutantbarn) och Mästerkatten i stövlar. De lever ett enkelt men lyckligt liv, tills Shrek känner att nix, den ena dagen är den andra lik, inget ändras och allt går som på rutin. Han får dock chansen att ändra på sitt liv genom att skriva på ett magiskt kontrakt, som ger han chansen att få vara ett riktigt träsktroll för en dag igen. Men det visar sig att Shrek blivit lurad, och han hamnar i en pararell värld där Fiona är en krigarbrud, Donkey inte känner igen han och där Mästerkatten blivit en fet version av sig själv. För att kunna hitta tillbaka till sin egen värld – och även till sig själv – måste Shrek få en kyss av sin sanna kärlek (självklart) och det blir ju inte alls lika lätt som man trott.

Detta är en film som slår trean med hästlängder, och har många likheter med de två första filmerna. Hade jag fått bestämma, hade jag helt raderat bort trean så hade Shrek-serien fått bli en trilogi. Det bjuds på en hel del skratt och klockrena skämt, klassiska scener och typiskt Shrek-äventyr. Men samtidigt får man också känslan av att denna filmserie nu sagt sitt, det finns inga nya karaktärer att introducera och det är ”färdigmjölkat”, så att säga. Musiken är lika bra som tidigare och animationen är snygg, även om klippningen på några ställen kändes väldigt hastigt. Dock så blev jag ganska överraskad av antal transor, homosexuella och fjolliga karaktärer som fyller filmen. Det framgår inte jättetydligt, men har man öga för sånt ser man det lätt.

Det blir en stadig trea till Shrek – nu för alltid, och jag hoppas innerligt att vi nu för all framtid slipper fler kapitel, och att denna återblir sista kapitlet.

3/5

Filmens specialitet: Budskapet: du vet inte vad du har tills du förlorat det - 4