Recension: [REC] 2



[REC] 2

 

Effektiv uppföljare, sega mellanpartier

 

Efter succén med [REC] som blev stor världen över och gav upphov till en amerikansk remake (Quarantine – värdelös) var det en tidsfråga innan uppföljaren skulle komma. Kort efter att ettan släpptes på DVD bekräftades det att en uppföljare var i produktion, av samma gäng som gjorde den första filmen. Inget regissörsbyte alltså, det ser jag personligen som något bra. [REC] 2 börjar nästan där ettan slutade, och följer nu en grupp poliser som ska eskortera in en person i byggnaden samt dokumentera händelserna i byggnaden digitalt. De är alla utrustade med kameror på sina skyddshjälmar och kamerorna är i sin tur kopplade till en huvudkamera, som publiken får följa. Det mixas friskt mellan huvudkameran och polisernas kameror, vilket ger en påtaglig tv-spelskänsla. Tänkt er slutet av ”Doom”.

 

Alla som sett ettan kan ju räkna ut vad som sker en stund efter att poliserna gått in i byggnaden. Mer om handlingen kan jag inte berätta utan att avslöja några överraskningar, men jag börjar med det negativa. Varför byts vanliga karaktärer ut mot poliser i uppföljare? Samma misstag gjordes även i The Hills Have Eyes 2, och det gör att jag inte bryr mig det minsta ifall dem överlever eller inte. Jag kan inte identifiera mig med en tungt beväpnad polis på samma sätt som en rädd, ensam tv-reporter. Det leder i sin tur till att jag inte blir berörd när poliserna en efter en börjar ryka. Filmen hamnar med jämna mellanrum i glapp, bestående av mycket gapande och skrikande från karaktärernas sida. Dessa ”konversation” leder ingenvart och bidrar med att filmen tappar fart, spänning och en del av intresset från ettan uteblir.

 

Men när det väl är fart och spänning är det minst lika bra som i ettan. Det bjuds på ett par riktigt oanade hoppa till scener och man får förklaring till vad som hände, varför det hände och hur det kan stoppas. Jag vet inte riktigt om jag gillar förklaringen, det är bitvis väldigt banbrytande, men jag köpte inte det riktigt. Vi får se hur detta utvecklas i [REC] 3 (ja, det blir en trilogi). Som tur är har man inte öst på med massa blod och våld som man gör i de flesta uppföljare, utan här är det mycket som ettan. Slutet är mycket intressant, skrämmande och lämnar för en uppföljare precis som ettan. Överraskningar finns det gott om i filmen, men trots sin längd på 80 minuter känns den alldeles för lång, och det är synd, för denna kunde ha blivit minst lika bra som ettan. Trots allt är [REC] 2 en bra uppföljare och gör sitt jobb utan att anstränga sig för mycket. Det blir en trea.

 

3/5

 

Foto: 3

Skratt: -

Musik: -

Skräck: 3

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: 3

 

Filmens specialitet: panikångest - 3

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!


Kommentarer
Postat av: Johan

SV; så biffig är han väl inte :S ?

2010-03-31 @ 21:43:31
URL: http://jayb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0