Recension: [REC]

[REC]

Mardrömslik skräckrulle

Angela Vidal är en reporter, som tillsammans med sin kameraman Pablo ska spela in ett program om brandmän och deras vardag. Filmen börjar på en brandstation, och man får följa alla händelser genom Pablos handburna kamera. Man får se vad brandmännen sysselsätter sig med när dem inte är under utryckning, och man får även reda på att 70 % av alla utryckningar inte har något med eld att göra, utan det är andra sorters tjänster som folk behöver hjälp med. Det dröjer inte länge innan ett larm kommer in och Angela och Pablo får följa med på utryckningen. Larmet kommer från en lägenhet, där grannarna klagar på skrik och andra ljud som kommer från en granne.

Detta är inledningen till en riktigt obehaglig film, och när Angela & Pablo tillsammans med brandmännen och resten av grannarna blir instängde i byggnaden blir det livsviktigt för dem att dokumentera allt, så folk utanför får se vad som händer inne i byggnaden. Det som gör filmen till en väldigt effektiv skräckis är närvarokänslan, man känner hela tiden att man är där, på platsen allt sker. Den lagom skakiga kameran ger den perfekta, korniga bilden och här har man inte använt sig av någon musik alls, utan man kör rent på dokumentärstilen. Ju längre in i filmen man kommer desto värre bli omständigheterna, och på ett smart med effektivt sätt får man även lära känna folket som bor i byggnaden, vad dem känner och tycker om hela situationen.

Slutet innehåller en sekvens som är bland det mest skickligt utförda jag sett, känslan av panik, klaustrofobi och mystik är så påtagligt att det nästan blir jobbigt att se vidare. Filmen är spansk och bristen på kända ansikten och förståelse av språket gör att helheten får en ännu mer verklighetsbaserad känsla. [REC] får en stabil fyra.

4/5

Skräck: 5

Filmens specialitet: Skakig kamera - 5