Recension: The Wolfman

The Wolfman

Stilren, men saknar spänning och substans

Vad tänker du på när du hör namnet? En man, som vid fullmåne, förvandlas till varg/varulv? Att han tappar kontrollen över sig själv och slaktar massa människor? Att han endast kan räddas från förbannelsen av sin älskade? Räknade du ut detta genom endast titeln behöver du inte se filmen. Gjorde du inte det däremot? Då har du nåt att se fram emot… eller inte.

Självklart behöver filmen en inledning, som ska vara så skrämmande som möjligt, och efteråt rullar storyn igång. Lawrence (Benicio Del Toro) återvänder till sin hemstad efter att ha fått reda på att hans bror spårlöst försvunnit. Gwen (Emily Blunt), hans brors fru, fruktar det värsta, medan Lawrence pappa (Anthony Hopkins) är lugn som få andra. Varför har brodern försvunnit? Är han död? Frågorna är många, och de blir ännu fler när hans sargade kropp hittas. Vem dödade honom? Var det ett djur? Eller en människa? Eller… en varulv?

I jakt på sanningen ger sig Lawrence ut i mörkret, samma natt då det råkar vara fullmåne… Och ja, resten räknar ni nog ut. Det enda leder till det andra och vips, så är Lawrence biten av en vargliknande gestalt. Vad som sker efter detta är grymt förutsägbart. Blanda ihop en förvirrad varulv, en misstänksam sheriff, en ovanligt ond pappa och en ständigt gråtande änka med förbjudna känslor till en viss person och vips igen, så har vi The Wolfman.

Filmen är dock ruskigt snygg på sina håll, men efter en halvtimma blir det tråkigt med snabbspolade naturbilder på himlen, molnen och solen. Fotot är läckert, mörkt och gotiskt, som det ska vara i en sådan film. Musiken, komponerad av Danny Elfman (Spider-Man filmerna) är nästan för bra och tar över många scener som inte riktigt lever upp till musikens styrka. Det tråkiga med filmen är att man inte försökt göra något nytt av konceptet, utan det utspelar sig i dåtid, i en liten by för länge länge sedan. En modern tappning hade gjort susen. Människans förvandling till varulv är fortfarande bland det mest smärtsamma som man kan skåda på film, det är groteskt och vidrigt. Synd att effekterna inte var lite bättre, för det är synbart fejk. Förstår inte riktigt vart filmens budget på $150 miljoner gick åt.

Allt detta hade varit förlåtet om filmen hade haft ett visst underhållningsvärde, men tyvärr. När en film är förutsägbar leder det oftast till att spänningen, underhållningsvärdet och publikens intresse uteblir. Detta är dock ett bra försök till en remake av en klassisk figur, men når inte hela vägen. Notera dock att filmen innehåller många hoppa-till-scener, och det smarta är att inom loppet av 10 sekunder efter första hoppa-till-scenen, kommer det minst två till, tätt följda. Man hoppar garanterat till, men det gör inte betyget. Det blir en stadig tvåa.

2/5

Filmens specialitet: förvandlingen av människa till varulv - 2