Recension: A Nightmare on Elm Street

Terror på Elm Street (svensk titel)

Remake med outnyttjad potential

Filmen kretsar runt några ungdomar som bor på Elm Street och en efter en faller offer för en viss mördare som jagar dem i deras drömmar. Dör du i drömmen – dör du i verkligheten. Mördaren heter Fred (Freddy) Krueger, har en handske med knivar istället för fingrar, är helt brännskadad från topp till tå och har en röst som får självaste Batman att rysa till. Det blir en kamp mot sig själva när ungdomarna försöker hålla sig vakna och försöka få fram sanningen. Varför gör Freddy som han gör? Vad har hänt honom? Varför just dessa ungdomar? Frågorna är många, tiden knapp och drömmarna många.

Det som börjar som en relativt bra remake spårar snabbt ut och hamnar i träsket som alla andra remake det senaste året. Filmen saknar spänning, det byggs inte upp någon som helst mystik genom hela filmen. Freddys utseende avslöjas inom de första tio minuterna och sen blir det bara lamt att se honom ”leka” med ungdomarna. Att filmen saknar en huvudperson är också irriterande, personen som följs den första halvtimmen dör plötsligt, så det känns som om filmen tar slut, bara att den inte gör det.

Rent tekniskt och visuellt är filmen mycket bättre än andra i genren. Det är snygga mardrömssekvenser, Freddys sminkning och röst är väldigt välgjorda och övergångarna från dröm till verklighet är sjukt läckra. Musiken är bra, den ger en viss obehagskänsla och skådespelarna gör sitt jobb. Det är dock synd att filmen för övrigt är så fattig på egna idéer och inte är mer påhittig, för här finns det potential. Det är mycket som kunde ha gjorts om, och bättre. För alla som vill se filmen för morden – inledningssekvensen bjuder på det bästa, sen planar det ut.

Vi får hålla tummarna att uppföljaren (blir i 3D), som redan nu är under produktion, blir bättre. Och redan i denna fick vi smak för hur Freddy i 3D skulle funka och det ser grymt lockande ut.

2/5

Filmens specialitet: mardrömmar - 3