Recension: Gamer

Gamer

Korkad handling med tung action

Gamer handlar om en framtid där tonårspojkar kan styra livstidsdömda fångar genom olika spel och kulisser. Tänk er CS, bara att man styr en riktig människa istället för en ”spelgubbe”. Dör du i spelet dör han i verkligheten. Detta sker genom ett chip som sätts in i fångarnas huvuden och styrs av spelarna, som får betala för att använda tjänsten. Tjänsten används även till annat, om man vill styra någon annan i en ”plastig” värld, som The Sims. Den som blir styrd får betala, för att styras av andra, och den som styr får betala, för att styra andra. Geniet bakom detta, Ken Castle (Michael C. Hall), blir enligt filmen mångmiljonär över en natt och hans förmögenhet går om Bill Gates.

Den livstidsdömda fången som vi får följa är John Tillman (spelas av en uttryckslös Gerard Butler), som är mer känd som sitt spelnamn, Kable. Han styrs av en rik snorunge vid namn Simon, och man får följa utvecklingen och vad som sker. Detta är en grymt idiotisk film, jag köper inte helheten för fem öre. Det är långsökt, bitvis förutsägbart och helt omöjligt, trots att filmen inte direkt strävar efter att vara verklighetstrogen. Actionscenerna bjuder på mycket pang pang precis som ett spel, det är mycket blod och krut som går åt.

En del sekvenser är mycket snygga, det är läckra färger och färgstarkt foto. Naturligtvis är det The Sims inspirerade scenerna som lyser igenom filmen, för allt annat är grått och mörkt. Är du en spelnörd som älskar teknik, datorer och liknande är detta mumma för dig, är du inte det, stay away. Det blir en tvåa till Gamer.

2/5

Filmens specialitet: pang pang - 3