Recension: This Is It

This Is It

Grym show

Som alla Michael Jackson fans redan vet är detta en film baserad på genrepen inför Michaels 50 slutsålda konserter i O2-arenan. Man har klippt ihop material från hans repetitioner, hans engagemang inom musiken och hans bild av hur konserten skulle se ut och hur han ville ha det. Det är intressant att se, och tråkigt att han aldrig fick slutföra vad han påbörjade. Detta är inte så mycket ”film”, det är mest en dokumentär, och tyvärr en väldigt ”snäll” dokumentär som vill få Michael att framstå som rena rama guden som älskade allt och alla och ville ha fred på jorden. Vi får inte se någon personlig sida av Michael, utan det är artisten Michael som presenteras här.

Personligen är jag inget fan av honom, men jag tycker inte illa om honom heller. Efter alla anklagelser mot Michael kan det vara lätt att se ner på honom, men faktum är att han har bidragit med så mycket inom musik och dansvärlden att alla borde tacka honom. Han är, och kommer förbli King of Pop, och hittills har ingen manlig artist visat att han kan ta efter Michael. Till skillnad från Madonna, som sakta men säkert gav över tronen till Britney Spears och nu menar även många att Lady GaGa har potential nog att bära titeln Queen of Pop. Men Michael är unik, ingen har hittills kommit upp till hans nivå.

Filmen visar hur alla delar av konserten skulle se ut och vi får en detaljerad redogörelse av alla planeringar, som inte blev av. Slutligen kan man inte göra annat än att smådansa när man ser Thriller i förnyad version. This is it får en trea, mycket tack vare musiken. Är du dock ett fan kommer du älska filmen.

3/5

Filmens specialitet: Michael Jackson - 4