Recension: Centurion

Centurion

Gammaldags fast med modern touch

Centurion Quintus Dias (den ständigt blomstrande Michael Fassbender) är en romersk soldat som lyckas rädda sig undan en attack från Picterna och ansluter sig till den nionde legionen, som är ute efter att utrota Picterna från jordens yta. Den legendariska legionen hamnar dock i ett bakhåll ute i okänd terräng, och det dröjer inte länge innan alla är slaktade och deras ledare tagen som fånge. Quintus lyckas överleva attacken, och tillsammans med några andra överlevare ger de sig ut för att hitta sin ledare och ta tillbaka honom. Det blir en kamp mot naturen, tiden och Picterna, som med hjälp av Etain (en kvinnlig krigare med ovanliga förmågor), letar efter överlevare från den nionde legionen.

Detta är en film från regissören bakom Instängd och Doomsday, Neil Marshall. Jag älskar att han gör filmen med nutidens teknik, men samtidigt känns den så gammaldags att den lika gärna kunde kommit i samma veva som Braveheart. Fotot är utsökt och passar filmens tema riktigt bra, och jag gillar även blodet, som är synligt datoranimerat. Det tilltalar mig väldigt mycket, trots att det ser fejk ut är det estetiskt tillfredställande. Även miljöerna är vackra och fina att se på, så rent visuellt klarar sig filmen bra. Skådespelarna med Fassbender i spetsen är duktiga och de lyckas få sina karaktärer att bli trovärdiga, trots att det saknas vidare karaktärsutveckling.

Det enda som hindrar mig från att ge filmen en fyra är att storyn på många håll påminde väldigt mycket om Doomsday, hela grejen med att några soldater ska klara sig undan en kvinnlig krigare (som dessutom är kusligt lik bruden i Doomsday) och att dessa två filmer kommer från en och samma regissör gör att Centurion tappar kvalité. Det blir en stark trea till filmen.

3/5

Filmens specialitet: Picter VS. Romer - 3