Recension: Earthlings



Earthlings

 

Kraftfull dokumentär

 

Earthlings är egentligen ingen film, det är en dokumentär som avslöjar de hemskheter som sker i slakterier runtom i världen. Dokumentären skildrar även hur djur lider när de ska slaktas för deras skinn, päls och hur vi använder oss av djur bland våra vardagsnöjen, som cirkus och tjurfäktning. Innehållet täcker en bred yta, vi får se kor, grisar, kycklingar, fiskar, delfiner, cirkusdjur som elefanter, lejon och även försöksdjur som apor, katter och hundar. Dess längd på ca 90 minuter är ytterst perfekt, för mer hade jag inte orkat.

 

Vi får en inblick i slakterierna, där man filmat med dolda kameror med risk för att åka fast. Dokumentären tog en lång tid att framställa, mest på grund av den stenhårda kontrollen som görs innan någon går in i ett slakteri. Men här har man lycktas filma scener som är guld värda, och vi får följa Joaquin Phoenix berättarröst som tar oss igenom dokumentären. Många scener är hjärtskärande och ruskigt råa, men det krävs för att vi människor ska fatta vad djur får gå igenom bara för att vi ska få vår biff på matbordet.

 

Efter dessa 90 minuter kände jag mig helt mörbultad, jag visste inte vad jag skulle ta mig till eller göra. Detta är en dokumentär som alla borde se och tyvärr, på grund av dess kontroversiella innehåll har den inte fått mycket uppmärksamhet. Detta är ett måste och ingen lämnas oberörd efter denna kraftfulla dokumentär.

 

Filmen kan ses helt gratis på dess hemsida, www.earthlings.com

 

5/5

 

Foto: -

Skratt: -

Musik: -

Skräck: -

Action: -

Effekter: -

Skådespeleri: -

 

Filmens specialitet: den groteska sanningen bakom slakteriers väggar - 5

 

- = Ej aktuellt.

0 = Värdelös.

1 = Dålig.

2 = Godkänd.

3 = Bra.

4 = Mycket bra.

5 = Perfekt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=yW3gunMSCu4

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0