Recension: Green Zone

Green Zone

Damon leker soldat

Matt Damon och regissören Paul Greengrass har två väldigt framgångsrika Bourne-filmer bakom sig, och när de nu samarbetade för tredje gången var förväntningarna höga. Inte konstigt att filmen floppade, för denna håller inte alls den höga klass som Bourne-filmerna. Miller (Matt Damon) är en soldat stationerad i Irak. Han styr en grupp som letar efter tecken på misstänksam verksamhet som skulle kunna kopplas ihop med kärnvapen och dess tillverkning. Men efter att de gång efter gång inte hittar några bevis för sådan verksamhet börjar Miller bli misstänksam, och plötsligt dras han in i historia som inte bara berör han och hans position, utan hela den amerikanska politiken.

Här är den skakiga kameran med men i krigsmiljö blir det alldeles för mycket. Det är nog med kaos då det skjuts, spring, skriks och exploderar, men här envisas Greengrass med att skaka sönder kameran samtidigt som allt händer. Resultatet blir att jag som tittare tröttnar ganska snabbt och inte fattar vad som sker. Teknikmässigt är det en välgjord film, men klippningen och den skakiga kameran blir riktigt irriterande i längden. Bristen på action är också en faktor som gör filmen dålig, samt att Damon faktiskt gör en väldigt monoton insats. Jag blev aldrig engagerad i historien och brydde mig inte om hur det hela gick, och mot slutet ville jag bara att filmen skulle ta slut.

Men filmen är inte total katastrof; för alla som är intresserade av politik och situationen i Irak bjuds på det teorier och konspirationer av högsta kvalité. Det glimmar till då och då men det försvinner snabbt då den skakiga kameran sätter igång och förvirrar. Det är kul att Greengrass vågar ta upp ett sådant allvarligt och känsligt ämne, men synd att utförandet inte blir mer än godkänd.

2/5

Filmens specialitet: konspirationer - 3