Recension: Harry Potter och Halvblodsprinsen

Harry Potter och Halvblodsprinsen

Gripande, spännande och helt enkelt lysande

När det blir dags för Harrys sjätte år har mörkrets makter växt sig starkare än någonsin. Han-som-inte-får-nämnas-vid-namn är tillbaka och hans anhängare blir fler och fler. Harry kommer till Hogwarts tillsammans med sina vänner, och när studierna väl sätter igång kommer han över en mystisk bok som har tillhört Halvblodsprinsen. Samtidigt börjar han få privatlektioner av skolans rektor Dumbledore som genom olika minnen visar hur Voldemort var som ung. Dumbledore är även fast besluten vid att hitta något mer i sina minnen, något som han tidigare missat, och tillsammans med Harrys hjälp kommer de allt närmare sanningen.

Efter fem filmer som i stort sätt bara blivit bättre och bättre är det lätt att bli besviken på Halvblodsprinsen, men som ett fan av böckerna och filmerna tycker jag att den är överlägset bäst. Den kanske inte är filmen som är mest underhållande i serien, men det är definitivt filmen som avslöjar mest om Voldemorts bakgrund och även fördjupar sig i relationerna mellan Harry, Ron och Hermione. Kärleken spirar mellan eleverna och det leder till en hel del komiska situationer, och filmen balanserar hårfint mellan komik och blodigt allvar. Rent tekniskt är filmen briljant, fotot, effekterna och musiken håller högsta möjliga klass. Det som dock sticker ut mest är fotot, som även fick en Oscarsnominering.

Har man inte läst böckerna kan det vara svårt att hänga med om man inte är uppmärksam, men för alla de som läst böckerna borde filmen vara en ren njutning. Filmen har en ganska lugn och behaglig takt, och man har även fått med mest från boken. Det är verkligen häftigt att se hur tekniken har utvecklats sen den första filmen. Kollar man på Quidditch-matchen från De Vises Sten och jämför det med vad vi får se i Halvblodsprinsen är det helt otroligt. Det blir en solklar femma till Halvblodsprinsen, som levererar och slutar på ett spännande sätt som får mig att kvida av längtan efter nästa film.

5/5

Filmens specialitet: magi - 5