Recension: Paranormal Activity 2

Paranormal Activity 2

Sämre kopia av ettan

Efter megasuccén med Paranormal Activity förra året bestämde man sig för att göra en uppföljare, som i detta fall är en prequel (tvåan äger rum innan första filmen). Nu får vi följa Katies syster Kristin och vad som händer hennes familj under några veckor. Det är precis som ettan filmat med handburna kameror eller övervakningskameror och hela filmen trappas upp smått, med hjälp av ljud och ljuseffekter och det hela blir värre och värre. Precis som ettan.

Man kan tro att man öst på med skräckeffekter och hoppa-till-scener, men så är det inte. Filmen börjar riktigt långsamt och trappas upp, exakt som den första filmen. Problemet är dock att vi nu sett det en gång, och vi vet vad som kommer ske. Först släcks en lampa, sen stängs en dörr… Och ja, mot slutet flyger folk omkring. Jag är inte ett jättestort fan av ettan, och tvåan gillade jag ännu mindre. Man kunde klippt ner tvåan med 30-40 minuter för att få flyt i filmen.

Det enda som jag någorlunda gillade var hur storyn svetsades in i ettans story och hur dessa två filmer går ihop som två pusselbitar. Filmens skrämselfaktor var obefintlig, bortsett från enstaka ljudeffekter som fick hela biosalongen att hoppa till fanns det inget annat blir skrämd av. Vissa scener var rentav skrattretande, en del på grund av manuset och en del på grund av det som skedde i filmen (flygande bebisar kan aldrig tas på allvar).

Slutet av tvåan kändes mycket stressat och lämnade en hel del att önska, och så som det verkar kommer det absolut bli en tredje del efter dess massiva succé i USA. Det blir en svag tvåa till Paranormal Activity 2, men betygsettan är riktigt nära.

2/5

Filmens specialitet: demon - 1