Recension: Where The Wild Things Are

Where The Wild Things Are

Konstig och färglös

Max är en liten pojke som ingen förstår, hans syster vill inte leka snöbollskrig med honom, hans mamma är upptagen med jobbet och hans pappa, ja, han är utom räckhåll. Max har en väldigt vild och konstig fantasi, han älskar att springa runt och bete sig våldsamt och skrika och låta som ett djur. Han bits, sparkas och slåss och beter sig allmänt så som barn gör. Eller är det så barn beter sig? Vad jag vet är det oftast barn med problem eller någon sorts störning som beter sig på detta sätt, så det blir ganska svårt att sätta sig i Max situation.

När han efter en extra jobbig dag rymmer hemifrån kommer han till ett ställe som är skapat av hans egen hjärna och fantasier, han träffar underliga, lurviga varelser och blir deras kung. Härifrån får vi följa hur Max skapar sin egen drömvärld där han gör som han vill och beter sig som han vill, ingen ifrågasätter honom och varelserna tycker om honom som han är. De älskar även att bete sig som djur (kanske för att de är djur) och vi får se hur det ser ut när dem leker och allmänt lever.

I mina ögon är Max ett problembarn som måste få hjälp. Denna film vinklas på ett sätt att jag verkligen inte kan sympatisera med honom, eller de varelser som finns i hans värld. Det är ganska tråkigt att se hur alla jämt och ständigt springer runt och kastar lera, sand och träd på varandra medan Max skrattar och njuter till fullo. Det är snygga effekter, samtidigt som fotot är tråkigt och grått, och filmen i överlag färglös och ointressant. Jag kan inte förstå vilka barn som skulle gilla filmen – och vilka vuxna som skulle kunna hålla sig vakna genom hela.

Det enda som någorlunda var bra var musiken, men även den kändes felplacerad och för bra för filmen. Det blir en svag tvåa för filmen, som hade grunden till att bli en mer lyckad film.

2/5

Filmens specialitet: barndom - 1