Recension: Predators

Predators

Bitvis lysande, men oftast krystad

Det har kommit en hel del Predators filmer, till slut visste man inte vad man skulle göra av ikonen och därför gjorde man en film med både Predator och Alien. Den filmen fick dessvärre än värdelös uppföljare, och sen dess verkade båda ikonerna ha försvunnit för gott. Men nu tog man tag i Predators, skakade bort geggan från Alien och bestämde sig för att göra en nystart, med bara Predators. Nya skådespelare och ny story, ny regissör och en ganska stor budget för en monsterrulle.

Att Adrien Brody (The Pianist, The Village) som är en lysande skådespelare, spelar en hård, fåordad och tuff soldat går inte ihop för mig. I mina ögon är han den typ skådis som passar för utmanande, djupa roller som gör intryck på publiken. Inte en actionhjälte som springer runt med vapen, drar onliners och försöker se stenhård ut. Tragiskt nog är han så misfit som man kan bli, och hans saknar trovärdighet till tusen. De övriga karaktärerna finns det tyvärr inte mer att säga om, de är stereotyper som finns i varannan actionfilm.

Dessa personer vaknar och befinner sig i luften, störtandes mot marken. Väl nere måste ta reda på varför och hur de hamnat där. Det blir dock svårare än vad de trodde, då det gömmer sig mer skräckinjagande saker i djungeln än de någonsin kunde ha anat. Detta utvecklas till en katt och råtta lek som har sina stunder där det bjuds på lysande action och underhållning. Det är snyggt och läckert, djungelmiljön skapar kusliga möjligheter och det blir en hel del pang pang för pengarna.

Jag saknade dock känslan av att inte ha någon aning om vad som skulle hända, samtidigt som filmen som helhet kändes 20 minuter för lång. Det värsta är dock manuset, som verkar ha slängts ihop av två tolvåringar. Det är krystat, många ”klockrena” repliker (som misslyckas totalt) och överlag väldigt torftigt. Därför känns det inte mer än rätt att ge Predators en tvåa. Fansen kommer nog gilla den, men vi andra blir nog aningen buttra efter filmen. Slutet lämnar självklart för en uppföljare, och den borde bli bättre, om något.

2/5

Musik: -1

Filmens specialitet: Predators in action - 3