Recension: The Expendables

The Expendables

Explosioner och inget mer

The Expendables är en typisk film som riktar sig mot en viss sorts publik. Den actionkåte 12 åringen, den nostalgiska 51 åringen eller den som vet vad filmen kommer bjuda på. Jag misstänkte någorlunda hur filmen skulle vara. Filmens handling är inte mycket mer än en grupp soldater som får i uppdrag att störta en diktator i Sydamerika. Dessa soldater råkar även vara mycket smidiga och duktiga på det dom gör och gestaltas av bland annat Stallone, Statham, Li och Lundgren. Det finns en hel del ansikten som känns igen under filmens gång och den som överraskar mest är vår gamle, käre Arnold, som dyker upp under några minuter och förgyller filmen med sin närvaro.

Som väntat bjöd filmen på grymt mycket action, explosioner och slagsmål. Fram emot slutet bjuds vi på en hel del grymma slagsmålsscener och actionsekvenser som höjer pulsen, och fram till dess är det en del biljakter och mindre actionscener som dyker upp med jämna mellanrum. Här och där glimmar det till när det blir aningen djupare än bara action, när karaktärerna börjar öppna sig för varandra och man får en inblick i deras inre, men det händer betydligt färre gånger än antal sparkar som Stallone får ta emot. Jag blev dock uttråkad emellanåt, tycker att filmen kunde kortas ner en hel del och fått en jämnare ”flow”, så att säga.

Det är mycket våld och blod, och även det blir ganska tråkigt i längden. Visst att action kan vara spännande, om det varvas med spänning och mystik (Salt) men här uteblir allt annat och man kastar sig rakt utför stupen och drar med allt och alla för att få till så enorma explosioner som möjligt. Det går inte riktigt hem hos mig, för det jag redan fått se i början av filmen återkommer med jämna mellanrum och tråkar ut mig. Däremot kan jag inte förneka att det var kul att se alla dessa gamla gubbar och actionhjältar i en och samma film. Blir det en uppföljare, vilket det verkar, vill jag gärna se fler skådisar som sluter sig till det redan befintliga sällskapet och färre explosioner. Det blir en tvåa till The Expendables.

2/5

Filmens specialitet: gamla goa gubbar med gamla goa action - 3