Recension: Scream 4

Scream 4

En uppföljare med allt

När Scream kom ut blev det hysteri runt filmen och hela skräckgenren fick en nytändning; uppföljarna var också riktigt bra, för att vara uppföljare. 11 år senare är det dags för en fjärde film och frågan är om det finns något mer att säga? Som vanligt kretsar handlingen runt Sidney (Neve Campbell) som kommit tillbaka till Woodsboro för att marknadsföra sin bok, men då börjar en galning mörda folk igen. Det dröjer inte länge innan Gale (Courteney Cox) och Dewey (David Arquette) är på plats och jakten på mördaren återupptas.

Regissören Wes Craven och manusförfattaren Kevin Williamson var de som i början startade Scream och det är ett stort plus att de återvänt till den fjärde delen. Redan i inledningen (som lätt är den bästa av alla Scream-filmer) rabblas dagens skräckfilmregler upp och senare bekantas vi även med allt som tekniken medför; att filma sina mord. Det är väldigt modernt, medvetet och gjord med glimten i ögat. Manuset är rappt och det är underbart med en skräckfilm som inte tar sig själv på för stort allvar.

Det var länge sedan jag hade så kul i en biofåtölj, samtidigt som jag på helspänn emellanåt. Morden är råa och blodiga utan att gå till överdrift och slutet riktigt överraskande; det dras snygga kopplingar till originalet samtidigt som filmen tilltalar dagens publik. Detta är absolut den bästa uppföljaren i serien och är du dessutom ett fan kommer du inte bli besviken. Scream 4 uppfyller alla krav för en bra skräckuppföljare och innehåller allt originalet bjöd på och mer därtill. Betygsfyran är solklar.

4/5

Skratt: 4

Filmens specialitet: ghost face - 5