Recension: Hanna

Hanna

Frågorna är många, svaren är få

16-åriga Hanna (Saoirse Ronan) uppfostras av sin far Erik (Eric Bana) ute i Finlands kyliga vildmark. Hon lär sig att leva och anpassa sig efter fysiskt och psykiskt påfrestande miljöer samtidigt som hon tränas inom kampsporter och vapenanvändning. En supersoldat i en 16-årig flickas kropp helt enkelt. När tiden är inne får hon i uppdrag att leta upp en kvinna vid namn Marissa (Cate Blanchett), en resa som tar henne genom Europa och avslöjar hemligheter som hon inte hade någon aning om.

Hanna har varit en av de filmer som jag sett fram emot mest i år och nu när jag äntligen fått se den känner jag mig ganska tom, mest på grund av den lovande inledningen som stegvis dalade neråt och avslutades i en förutsägbar soppa. Ronan är riktigt grym i rollen som Hanna och det är ingen tvekan om att hon kommer bli en av sin tids största skådespelerskor. Även Bana och Blanchett ger en välbehövlig tyngd till filmen och gör sina roller med bravur. Däremot är det oerhört många logiska luckor som lämnas åt slumpen och det är en besvikelse när knappt hälften av dem besvaras.

Det finns några actionscener som är filmade i långa sekvenser utan klipp och avbrott; modigt och snyggt att försöka sig på något så svårt, men tyvärr ser det varken äkta eller trovärdigt ut. Man märker klart och tydligt hur det har koreograferats och tränats in för att kunna spelas in i en tagning. Därför faller även actionscenerna platt och tillsammans med de obesvarade frågorna och det svaga slutet kände jag mig bara lurad och irriterad. En hyfsad story som inte når sin fulla potential, det resulterar i att betyget hamnar på en tvåa.

2/5

Filmens specialitet: supersoldat i en flickas kropp - 3