Recension: The Eagle

The Eagle

Välgjord utan överdrift

Marcus Aquilas (Channing Tatum) pappa var ledare för den nionde legionen som spårlöst försvann i Skottland. Med sig hade han Örnen, deras symbol för ära och stolthet, det som visade vad dem stod för. Marcus vill ta reda på sanningen och ger sig därför ut i Skottlands kala vildmark för att gå till den plats legionen blev sedd senast. Tillsammans med sin slav Esca (Jamie Bell) försöker han återvinna sin familjs ära genom att hitta ett svar till vad som hände och hitta den symboliska Örnen.

Channing Tatums karriär är nästan som en saga, han har på senare tid exploderat i Hollywood och fått riktigt många roller som faktiskt skiljer sig ifrån varandra. Problemet är att hans prestationer är likadana; oavsett om han spelar en high school grabb, kär soldat eller superhjälte är det alltid samma miner, samma röst och samma kroppsspråk. Hans prestation i The Eagle är inget undantag, hans insats är monoton och enformig. Jamie Bell stjäl varenda scen han syns i och gör en bra men samtidigt träig version av sin karaktär.

Det verkar vara inne med historiefilmer som har lägre budget just nu, och inte lika maffiga effekter som Troja eller Gladiator. Filmen är välgjord och man har utnyttjat de olika miljöerna riktigt bra, och det är oftast där filmens styrka ligger. Det är vackert och storslaget utan att gå till överdrift och tillsammans med det snygga fotot blir det visuellt tillfredställande. Däremot uppfattade jag både kameraarbetet och klippningen som oerhört slarvigt, ofokuserat och stressigt. The Eagle får en svag trea.

3/5

Filmens specialitet: ära & heder - 2