Recension: 11-11-11

11-11-11

Larvig-larvigare-larvigast

Den framgångsrika författaren Josephs fru och son omkommer i en tragisk olycka och som om det inte vore nog får han ett samtal från Barcelona där han får reda på att hans far är nära döden. Joseph åker till sin bror Samuel i Barcelona för att vara vid sin fars sida, men upptäcker då att siffrorna 11-11-11 dyker upp överallt. Vad beror det på? Kan det vara ett tecken, ett omen, en varning från en pararell värld? Mystiska varelser dyker upp och ju närmare just det datumet Joseph kommer desto mer förvirrad blir han.

Förvirrad, det blev jag också. Filmen är slarvigt gjord, hafsigt hopklippt och saknar mål och mening. Dystra miljöer, stela skådespelare och upprepande manus förstör den lilla spänning som rullen anstränger sig till att bygga upp och de få hoppa-till-scener som syns till överöstas av dova och övertydliga ljudeffekter. När Joseph börjar googla datumet 11-11-11 och tror på den första förklaring han hittar blir filmen inget annat än larvig.

Behöver jag ens nämna att filmen även bjuder på dåligt skådespeleri, urgamla klichéer och effekter från slutet av 80-talet? Dess sluttwist är dessutom så tråkig och oinspirerat att det gör ont i hjärnan av hur korkat det egentligen är. Att man dessutom ännu en gång blandat in religion och gud gör det hela inte bättre, bara vi slipper en 12-12-12. Det blir en etta, till skillnad från titelns sex ettor.

1/5

Filmens specialitet: vad kommer hända 11-11-11? - 1